Direct naar artikelinhoud

Productiehuis Eyeworks zoekt vers geld

Het Nederlandse Eyeworks zoekt nieuwe investeerders om geld te pompen in het productiehuis of om het eventueel helemaal over te kopen. Eyeworks is momenteel in zeventien landen actief, waaronder België, waar het onder meer de Eén-serie Dubbelleven maakt en realitysoaps als Hollywoodvrouwen. Daarnaast produceert het ook films als Zot van A en Rundskop.

De belangrijkste Nederlandse aandeelhouders van Eyeworks, oprichter Reinout Oerlemans en investeringsmaatschappij Van den Ende & Deitmers, hebben de zakenbank Goldman Sachs ingeschakeld om nieuwe investeerders te zoeken. Die moeten vers geld in het bedrijf pompen in ruil voor nieuwe aandelen, al is het ook mogelijk dat de huidige aandeelhouders hun belang verkopen. In dat scenario zou Eyeworks dus een nieuwe eigenaar krijgen.

Volgens de Nederlandse zakenkrant Het Financieele Dagblad heeft onder meer Sony al geïnteresseerd naar Eyeworks gekeken. Andere geïnteresseerden zijn volgens de krant Shine Group, het Britse mediabedrijf dat opgericht werd door Rupert Murdochs dochter Elisabeth, en de Italiaanse mediagroep De Agostini, die via Zodiak Television Group al eigenaar is van het Belgische productiehuis Kanakna.

Volgens Reinout Oerlemans is het nog te vroeg om nu al te stellen dat Eyeworks in de etalage staat. Aan Het Financieele Dagblad zei hij dat Goldman Sachs “meedenkt over de strategische groeimogelijkheden van Eyeworks, in een versneld consoliderende markt”. “Als onderdeel daarvan praat Goldman Sachs met potentiële investeerders. Wat de uitkomst hiervan zal zijn, ligt in dit stadium nog helemaal open.” Tegen de zomer zou er meer duidelijkheid moeten zijn over de toekomst van Eyeworks, een van de grootste onafhankelijke televisieproducenten.

Ook Erwin Provoost, de algemeen directeur van de Belgische tak van Eyeworks, maakt zich nog geen zorgen. “Voor ons verandert dat nu ook niets. Ik zou misschien net meer bezorgdheid voelen als de huidige aandeelhouders niets zouden ondernemen. Wat nu gebeurt, is immers deel van het groeiproces. Eyeworks is nu in zeventien landen actief en doet het goed. Maar je moet je altijd voorbereiden op de toekomst.”

(JDB)