Direct naar artikelinhoud

Gewelddadige of expliciete games verkopen beter

Games met een M-leeftijdskeuring, die betekent dat ze niet mogen worden gespeeld door iemand die jonger is dan zeventien jaar, brengen merkelijk meer geld op dan 'softere' videospelletjes, zegt een Amerikaans onderzoek.

Door Ronald Meeus

Hoewel een minderheid van alle games die op de markt komen zoveel geweld en andere 'volwassen' elementen bevatten dat ze een 'Mature'-rating krijgen, zijn het uitgerekend die games die de hits worden, zegt een onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Electronic Entertainment Design and Research. Spelletjes met dat Maturelabel, dat meestal wordt uitgereikt voor overtollig geweld, krijgen over het algemeen betere kritieken, en brengen ongeveer 20 procent meer op dan bravere games. In Europa is de Maturebeoordeling vergelijkbaar met de '16+'- en '18+'-labels.

Het onderzoek verklaart wellicht het fenomenale succes van games als Grand Theft Auto: San Andreas, dat verscheidene miljoenen keer over de toonbank ging ondanks een grote controverse over een verborgen seksscène en een aantal geweldplegingen in het echte leven die duidelijk gekopieerd waren van scènes in het spel. Hoewel games als GTA: San Andreas door sommige winkelketens geweerd worden (meestal door diegenen die vooral speelgoed verkopen), blijven ze meer dan andere games tot de verbeelding van de gemiddelde speler spreken.

Geweld is een aspect dat eigen is aan videospelletjes. Dat komt doordat het al aanwezig was bij hun oorsprong: in de allereerste games uit de jaren zestig en zeventig, zoals Spacewar! en Space Invaders, was het hoofdpersonage een technologisch object (meestal een ruimteschip) in plaats van een persoon van vlees en bloed, en de enige vorm van interactie was andere objecten vernietigen. Met de komst van het eerste menselijke personage (loodgieter Mario in Donkey Kong, begin jaren tachtig) kwamen ook zachtere games op de markt, maar geweld bleef een symbiotisch element. Sterker nog: stilaan werden meer en meer levende personages vermangeld in plaats van mechanische dingen.

Maar er lijkt een kentering aan te komen. De Nintendo Wii is op dit moment de best verkopende console van de drie 'nieuwe', en dat heeft het toestel niet te danken aan het overmatige aanbod aan gewelddadige games. Slechts 10 procent van alle Wiigames die op de markt zijn gekomen, dragen een 18+-rating.