Direct naar artikelinhoud
Autosector

Vertrouwen in autosector krijgt nieuwe knak: brandstofverbruik veel hoger dan beloofd

Vertrouwen in autosector krijgt nieuwe knak: brandstofverbruik veel hoger dan beloofd

De Franse autobouwer PSA Peugeot-Citroën heeft aangegeven dat het brandstofverbruik van zijn wagens tot 44 procent hoger kan liggen dan wat aan kopers wordt beloofd. Of na het schandaal met sjoemelsoftware van Volkswagen ook Peugeot-Citroën tegen een immense schadeclaim aankijkt, is nog onduidelijk. Advocaten menen dat het kan.

De meer dan 40.000 mensen die in België met een wagen van Peugeot of Citroën rijden, verbruiken en betalen heel wat meer brandstof dan ze mogelijk voor ogen hadden op het moment dat ze hun auto kochten. Uit tests die de Franse autobouwer PSA Peugeot-Citroën afnam bij 27 modellen uit zijn kernaanbod blijkt immers dat het brandstofverbruik van hun wagens tot 44 procent hoger ligt dan staat aangegeven.

Na het dieselgate-schandaal, waarin bleek dat de Duitse fabrikant Volkswagen sjoemelde met software over de CO2-uitstoot van zijn wagens, krijgt het vertrouwen in de autosector een nieuwe knak. De vraag is: kan dit leiden tot een groepsvordering of class action suit tegen Peugeot-Citroën, zoals consumentenorganisatie Test-Aankoop er een heeft aangespannen tegen VW?

44 procent: tot zo groot kan het verschil zijn tussen het reële verbruik van hun auto's en wat Peugeot en Citroën beloven

Advocaat Geert Lenssens, die tegen Volkswagen procedure voert, denkt van wel. "De hele autosector is in hetzelfde bedje ziek, en de consument is vrij kwetsbaar. Als consumenten hun wagen kopen op basis van informatie die later wordt tegengesproken, heb je zeker een zaak."

Verrassend is het nochtans niet. Test-Aankoop waarschuwt al lang voor misleidende cijfers. "Dit is niet nieuw, we klagen dit al jaren aan." Op zijn website berekent Test-Aankoop ook het effectieve verbruik van verschillende wagens.

Gedateerde tests

Tony Verhelle, hoofdredacteur van vakblad Autogids, valt evenmin uit de lucht. "Hier schrijven we al dertig jaar over. Het normverbruik dat door Europa wordt opgelegd én gemeten, is totaal onrealistisch: het is geen geheim dat het werkelijke verbruik 30 tot 40 procent hoger ligt."

Maar van gesjoemel is geen sprake, vindt Verhelle. "Het probleem ligt in de NEDC-test die de Europese Unie hanteert. Die dateert uit de jaren 70 en is totaal achterhaald." Bij de NEDC-test (New European Driving Cycle) wordt een wagen onderzocht op rollen, met maximale bandenspanning, zonder passagiers of bagage, waardoor het verbruik veel lager ligt dan in de praktijk. Peugeot-Citroën testte zijn modellen op de weg, met passagiers en bagage.

Test-Aankoop vindt niet dat een verouderde test de fabrikanten vrijpleit van verantwoordelijkheid. "Die test staat misschien toe om creatief te zijn, maar fabrikanten gebruiken te vaak truken van de foor." Volgend jaar wordt een nieuwe test ingevoerd. "Een stap in de goede richting", vindt de consumentenorganisatie. "Het Volkswagen-schandaal heeft voor een zeker momentum gezorgd: dat Peugeot hier zelf mee naar buiten komt, toont dat ze beseffen dat mensen geen foute informatie meer pikken."

Toch is Test-Aankoop niet van plan om ook voor Peugeot-Citroën meteen naar de rechter te stappen. "We hebben momenteel geen plannen voor een groepsvordering inzake brandstofverbruik: we concentreren ons eerst op de groepsvordering tegen Volkswagen."

Lenssens vindt het "tijd om, naast het wettelijk kader, ook een Europese gedragscode voor autoproducenten in te voeren."