Direct naar artikelinhoud

Hoe zuiver op de graat is Food Babe?

The Food Babe, een Amerikaanse voedselblogster, dwong bierreus AB Inbev tot het prijsgeven van zijn ingrediënten, en wordt daarvoor bejubeld. Maar tegelijk komt er ook kritiek, vanwege het gebruik van 'pseudowetenschappelijke en gevaarlijke onzin'.

Jazeker, ze ziet er goed uit, de 34-jarige Vani Hari. The Food Babe, zo luidt het alter ego van de Amerikaanse met Indiase roots niet voor niets. Maar meer nog dan haar looks is ze bekend voor haar verwezenlijkingen: vorige week dwong ze bierreuzen AB Inbev en SABMiller de ingrediënten van hun bieren online te plaatsen.

Een krachttoer die ze klaarspeelde door een petitie te starten op haar blog, die naar eigen zeggen gevolgd wordt door 3 miljoen unieke lezers ter wereld. "De waarheid gebiedt me te zeggen dat mijn echtgenoot dol is op bier", zo blogde ze. "Maar er is een lange lijst van ingrediënten in bier zoals fructosesiroop, artificiële smaken en andere chemische goedjes die leiden tot darminfecties. Waarom zijn die ingrediënten niet opgelijst op de blikjes van AB Inbev?" Amper 36 uur en 44.000 handtekeningen later nam AB Inbev contact met haar op, met de belofte de ingrediënten van Budweiser en Bud Light online te zetten. SABMiller volgde dat voorbeeld.

Een instant succes, en niet voor de eerste keer. Eerder bande broodjesketen Subway op aangeven van The Food Babe een chemische substantie die volgens haar gebruikt wordt om yogamatten te fabriceren. Kraft verwijderde een kleurstof uit zijn kant-en-klare maaltijden. En ook ketens als General Mills, Chick-fil-A en Chipotle maakten al kennis met de messcherpe uithalen van de blogster. De Amerikaanse vrouw begon haar kruistocht tegen de voedselindustrie nadat ze als jongere, verslingerd aan snoep, frisdrank en fastfood, in het ziekenhuis belandde. "Ik heb daar en toen besloten om van gezondheid mijn belangrijkste prioriteit te maken", aldus Hari op haar website.

"Ik stop mijn energie nu in het onderzoeken van wat er echt in ons voedsel zit, hoe het geteeld wordt en welke chemische stoffen er gebruikt worden bij de productie van ons voedsel. Ik heb mezelf alles moeten leren. Maar terwijl ik dat deed, liet ik me niet langer vangen aan de marketingtactieken van grote bedrijven. (...) Ik begon met deze blog in april 2011 om mijn nieuwe levensstijl met mijn vrienden en familie te delen. Ik had er absoluut geen idee van dat mijn blog de wereld zou veranderen."

Yogamatten

De toegevingen van AB Inbev, SABMiller, Subway en Kraft, stuk voor stuk grote bedrijven voor wie imago van kapitaal belang is, geven aan hoe groot de kracht en de druk van sociale media op bedrijven vandaag geworden is. Al zou het kunnen dat die bedrijven zich in de luren laten leggen. Volgens sommigen bedient Hari zich van pseudowetenschap om bedrijven tot toegevingen te dwingen. Zo beweerde ze ooit ten onrechte dat microgolfovens de voedingswaarde van producten tenietdoen, aldus dokter David Gorski, een harde criticus van alternatieve geneeskunde.

Broodjesketen Subway ging ten onrechte voor haar de knieën, aldus Gorski, nadat ze angst creeerde door azodicarbonamide een stof te noemen die gebruikt wordt bij yogamatten. "Terwijl er geen gevaar mee gemoeid is en er goeie argumenten te geven zijn om het te gebruiken", zegt Gorski. Ook over bieringrediënten creeerde ze vooral veel angst, aldus Gorski. Wat zou kunnen kloppen: in de lijst met ingrediënten van AB Inbev en SABMills kwam niets verrassends voor. Behalve dat er in de bieren gerst, rijst, hop, water, gist zit.