Direct naar artikelinhoud

Bijna helft werkgevers controleert surfgedrag personeel

Eén op de drie werkgevers controleert de mailbox van zijn personeel en bijna de helft gaat het surfgedrag na. Ook in de wagen, aan de telefoon en bij de dokter ben je niet veilig voor het alziend oog van de baas. 'Zulke spionage is niet alleen not done, maar ook dom', zegt arbeidspsycholoog Frederik Anseel.

Afluisterapparatuur, trackingsystemen, camera's... De technische mogelijkheden om het doen en laten van anderen na te gaan worden almaar groter en werkgevers maken daar maar al te graag gebruik van om hun personeel van 's morgens tot 's avonds te controleren. Uit een uitgebreide rondvraag bij 413 Vlaamse werknemers uit het topmanagement of uit de HR- of IT-afdeling, uitgevoerd door Vacature, blijkt dat 36 procent van de werkgevers soms de mailbox van hun personeel controleert. Zesenveertig procent brengt het surfgedrag van werknemers in kaart.

Maar het gaat verder dan dat. In één op de drie Vlaamse bedrijven zijn camera's geïnstalleerd. Eén op de tien bedrijfswagens is uitgerust met trackingapparatuur, zodat de baas op elk ogenblik precies kan zien waar zijn werknemer uithangt. En 17 procent van de bedrijven luistert wel eens telefoongesprekken af en 5 procent doet dat zelfs met persoonlijke gesprekken. Acht procent van de werkgevers contacteert soms de huisarts van een werknemer om medische informatie te achterhalen.

"De percentages zijn schrikbarend hoog", vindt professor arbeidspsychologie Frederik Anseel (UGent). "Het lezen van andermans mailverkeer is niet alleen not done, het is vanuit managementoogpunt ook gewoon dom. Om mensen te motiveren en te engageren moet je vooral autonomie en vertrouwen schenken. Met camera's en trackingsystemen doe je precies het omgekeerde. Door de zogenaamde 'privacy invasion' wordt het gevoel van vertrouwen geschonden. Werknemers gaan zich niet meer inzetten voor zaken die strikt gezien buiten hun takenpakket vallen. Uit onderzoek blijkt dat ze wantrouwiger zijn, minder gemotiveerd en minder creatief."

Volgens Anseel is de sterke controlereflex van werkgevers een overblijfsel uit een vorig tijdperk, waarin 'command and control' aan de basis lag van goed management. Anseel: "De baas zei wat er moest gebeuren en ging vervolgens na of dat ook effectief gedaan werd. Volgens die visie zijn werknemers per definitie lui en proberen ze zoveel mogelijk werk van zich af te schuiven. Jammer genoeg heeft die managementstijl een omgekeerd effect. Behandel werknemers als kleine kinderen, en ze zullen zich ook zo gedragen."