Direct naar artikelinhoud

Steeds meer klachten over openbare omroep

Er lopen bij de VRT steeds meer klachten binnen. Vorig jaar waren dat er 4.820, goed voor een stijging met 3,4 procent tegenover het jaar voordien.

Vooral de nieuwsdienst blijkt kop van Jut. Liefst 1.135 klachten hadden betrekking op de nieuwsprogramma's, dat zijn er 210 meer dan in 2015. De cijfers komen uit het jaarverslag dat gisteren uitlekte via nieuwsagentschap Belga.

Wie klaagde over de nieuwsdienst miste vooral neutraliteit in de berichtgeving. Ook de aanslagen in ons land en de algemene onrust in de samenleving droeg volgens de VRT bij aan de stijging van het aantal klachten over de nieuwsprogramma's.

Van de 1.135 nieuwsdienst-klachten werden er 849 geklasseerd als 'gewone' klachten. Dat gaat van video's die niet starten op deredactie.be tot dt-fouten in de ondertiteling. De overige 286 klachten zijn van beroepsethische aard en gaan dus bijvoorbeeld over, volgens de kijkers, gekleurde berichtgeving of overdreven aandacht voor bepaalde thema's.

Sinds april van dit jaar komen dat soort klachten in het bakje van Tim Pauwels, voormalig politiek journalist en anker van De zevende dag, die zich sinds kort ombudsman van de VRT mag noemen.

Dat ook de niet-nieuws-klachten stijgen heeft volgens de VRT vooral te maken met het stopzetten van Teletekst. Ook het overmatig alcoholgebruik in bepaalde programma's blijkt een aantal kijkers te storen. Om die kritiek te counteren werkt de manager beroepsethiek aan bewustwording bij de programmamakers, in een poging de zichtbaarheid van alcoholgebruik in programma's te verminderen.