Direct naar artikelinhoud

Taboe doorbreken? Zoek een bekend gezicht

Dat Angelina Jolie het aantal vrouwen dat zich laat testen op borstkanker doet pieken, bewijst het nogmaals: een bekend boegbeeld brengt taboedoorbrekende campagnes naar ongeziene hoogtes.

Het voorbije jaar hebben 40 procent meer vrouwen in Vlaanderen zich laten testen op het erfelijke borstkankergen BRCA1. Alleen al het UZ Leuven kreeg meer dan 900 vrouwen over de vloer. Bovendien blijft hun aantal stijgen, met in 2014 een gemiddelde van honderd per maand, zo schrijft Het Nieuwsblad.

Vrouwen die het BRCA1-gen dragen hebben 60 tot 85 procent meer kans op borstkanker. Halen ze hun borsten weg, dan wordt dat 1 tot 2 procent.

De opmerkelijke stijging is volgens ziekenhuisartsen te danken aan Angelina Jolie. Zij, de Hollywoodster, heeft het taboe op borstamputatie als preventiemiddel tegen kanker doorbroken. Jolie schreef in mei vorig jaar een opmerkelijke biecht in The New York Times. Ze vertelde daarin dat ze haar borsten had laten amputeren. Preventief, om het erfelijke en gevaarlijke gen voor te zijn.

Het nieuws zorgde wereldwijd voor ophef. Maar enkele maanden nadien werd het effect van haar verhaal zichtbaar. Ziekenhuizen kregen dubbel zoveel vrouwen over de vloer die vroegen om informatie. Nu, bijna een jaar later, zijn de laatste taboes rond borstkankerpreventie doorbroken, menen specialisten.

Echtheid

"De biecht van Jolie is de beste kankerpreventiecampagne ooit", zegt Marc Fauconnier, CEO van reclamebureau Famous. "Haar verhaal is geloofwaardig én uitzonderlijk. Ze ziet er geweldig uit en werkt in een wereld waar uiterlijk enorm belangrijk is. Dat zij de stap zette, is een hefboom voor andere vrouwen om het ook te durven."

In dezelfde categorie: het nieuws dat Vincent Kompany internationaal ambassadeur wordt voor SOS Kinderdorpen (zie hierboven).

Wie een succesvolle campagne, zowel advertentie als preventie, wil opzetten, doet er dan ook nog steeds goed aan een beroemdheid in te zetten, meent Fauconnier. "Als het echtheid uitstraalt, werkt het. Mensen identificeren zich nu eenmaal graag met rolmodellen die ze respecteren. Als de boodschap en de beroemdheid matchen, werkt het."