Direct naar artikelinhoud

Australië bant logo'sop sigarettenpakjes

Vanaf 1 december ruimen op alle Australische sigarettenpakjes logo's plaats voor gruwelijke foto's op een olijfgroene achtergrond. De tabakslobby vreest inkomens- verlies, kankerliga's juichen het initiatief toe.

De nieuwe wet op tabaksverpakkingen is vorig jaar al gestemd. Omdat verschillende tabaksbedrijven naar de rechter stapten werd het initiatief tijdelijk geschorst. De rechtbank geeft de Australische overheid nu gelijk: vanaf 1 december krijgen alle sigarettenpakjes hetzelfde jasje. Geen merkkleuren en -logo's meer, wel grote, afschrikwekkende foto's en gezondheidswaarschuwingen op een olijfgroene achtergrond. Dat blijkt, na onderzoek, 'de minst aantrekkelijke kleur'.

Volgens de Australische overheid zorgen onaantrekkelijke pakjes voor minder rokers. De tabaksindustrie lijkt het daarmee eens te zijn. Zo klagen British American Tobacco en Imperial Tobacco over inkomensverlies en de illegale markt, nu het gemakkelijker wordt om pakjes na te maken.

In eigen land laten zowel Unizo als het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) d weten dat een dergelijke beslissing "een negatieve economische impact heeft".

Vreemd, zegt Luk Joossens van de Stichting Tegen Kanker. "Sinds wanneer moeten zelfstandigen het vuile werk opknappen voor de tabakslobby?"

Hij is blij met de Australische maatregel, en hoopt dat de hervorming van de Europese tabaksrichtlijn dit najaar dezelfde richting uitgaat. Dit voorjaar zei eurocommissaris voor Gezondheid John Dalli in het Europees Parlement dat hij ook de verpakking van sigaretten wil aanpakken, om te voorkomen dat jongeren gaan roken. "Verpakkingen moeten er ontradend uitzien, niet verleidelijk", zei Dalli. Hoe hij dat wil doen, laat hij in het midden.

Jongeren zijn de belangrijkste doelgroep, zegt Joossens, en hij verwijst naar de afschrikwekkende foto's die nu al op Belgische pakjes staan. Recent zeiden onderzoekers uit Maastricht dat die beelden niet of maar even werken. "Op verslaafde mensen hebben die weinig effect. Het werkt wel voor wie twijfelt, voor wie wil stoppen, of voor wie nog niet begonnen is."

Joossens hoopt dat de nieuwe tabaksrichtlijn generieke verpakkingen verplicht, met akelige foto's op voor- en achterkant en grote gezondheidsboodschappen. Naar Europese gewoonte zal het waarschijnlijkeen stap-voor-stapbeleid worden. Op dit moment is het in de EU enkel verplicht om 30 procent van de verpakking te wijden aan afradende boodschappen. België heeft de foto's, samen met negen andere Europese landen, uit eigen beweging verplicht.