Direct naar artikelinhoud

Kartonnen koopjes op de kunstbeurs

Kunstliefhebbers die krap bij kas zitten kunnen nog tot 12 februari terecht op de Affordable Art Fair (AAF). Het is maar wat je betaalbaar noemt, want de kunstwerken kosten er tot 5.000 euro. En vaak moet je dat ook neertellen, bijvoorbeeld voor twee parende panda's. Al zijn er ook heel wat koopjes te doen. Sjoukje Smedts

Waarom iemand kartonnen ijsjes aan zijn muur wil hangen?" Een ongepaste vraag, maakt de Britse kunstenaar William Alexander met zijn intonatie in de herhaling meteen duidelijk. "Je kunt je van alle soorten kunst afvragen waarom mensen het ophangen. Karton is geen taboe meer. Het gaat bovendien om de ervaring."

Alexander staat als een vreemdsoortige ijsventer in een bijna levensgrote kartonnen ijskar. Zijn kunsthoorntjes, 100 euro per stuk, verkocht hij in het verleden aan verbouwereerde voorbijgangers op straat. Nu vond hij het tijd om zijn werk voor het eerst op een heuse beurs voor te stellen.

Hij is niet alleen. Je treft op AAF jonge galeries en/of werk van jonge kunstenaars. Neem dat laatste gerust letterlijk, zeker in het geval van Maria Kononov. Veertien is de kunstenares en ze heeft al zeven jaar ervaring, vertelt haar moeder Natalia. Zo'n 400 euro kosten Kononovs schilderijen momenteel. "Wat wil je? Ze is nog zo jong", reageert haar moeder. Zijn ze de werken binnen tien jaar tien keer zo duur? "Ach geld. Als ze maar gelukkig is."

Ach geld, maar als je 5.000 euro voor een kunstwerk betaalt, is dat voor velen al een hele smak. Hoewel het hier affordable heet te zijn. "Voor mij is 2.000 euro ook niet betaalbaar, maar je moet het kind een naam geven", geeft Sebastiaan van Kuijk toe. Al is het volgens de Nederlandse marketingmanager van AAF niet ondenkbaar dat mensen hier verliefd worden op een stuk en er hun vakantie voor laten.

Gereserveerde Belgen

Een groot deel van de bezoekers van AAF zijn kunstliefhebbers die er nooit eerder aan toe kwamen hun eerste stuk te kopen. Nu ze bijvoorbeeld een eigen huis kochten, is het tijd om de kunst uit de meubelwinkel te overstijgen. "Veel van die mensen weten nog niet helemaal wat ze zelf mooi vinden. Ongetrainde ogen, zeg maar", merkt Van Kuijk op. "Al groeiden veel Belgen op met kunst en begrijpen ze stukken die soms dat tikkeltje anders zijn meteen."

Daar is de Australische galeriehoudster Bree Delian (Retrospect Galleries) het niet helemaal mee eens. De Belgische klanten zijn volgens haar eerder gereserveerd, moeten eerst wat over het werk praten om eraan te wennen. Tja, haar galerie toont dan ook een groot doek met twee parende panda's. Maar je zult het maar laten schieten om de schoonfamilie niet te choqueren en later merken dat schilder Mike Chavez bekender wordt dan Rubens. Kans gemist.

Of ook niet, want wie geen hoge prijs voor kunst betaalt, kan allesbehalve zomaar rekenen op exclusief werk in ruil. Kunstenares Jacqueline Schäfer verkoopt al beeldjes vanaf 50 euro, maar geeft meteen toe dat ze ze nummert en handtekent om ze unieker te maken. "Andere kunstenaars printen bijvoorbeeld dezelfde foto's op meerdere doeken en personaliseren ze dan door erbij te schilderen. Dat drukt de prijs." Het is een vaak geziene techniek, al benadrukken galeriehouders liever net het unieke karakter van de extra laag verf.

Maar zelfs de speciale beursprijzen en de mogelijkheid om op afbetaling te kopen, zetten de verkoop in crisistijd niet zo gemakkelijk in gang. Van Kuijk: "Mensen twijfelen langer en gaan afbieden." Mag dat dan? "In Nederland gaat dat zo, hier zie ik dat veel minder." Dus in de Nederlandse galeries... U weze getipt.