Direct naar artikelinhoud

Schouppe weigert hete aardappel

Voormalig NMBS-directeur (1987-2002) en huidig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) heeft verklaard dat een ongunstige financiële toestand de NMBS ertoe verplichtte niet meer in veiligheidssystemen te investeren. De huidige NMBS-top krijgt ook nog een veeg uit de pan van Schouppe. ‘Ze kennen hun geschiedenis niet.’

Voormalige spoorbaas vindt niet dat huidige spoortop hem de zwartepiet mag doorspelen

BRUSSEL

Schouppes verklaring komt er nadat hij meer en meer onder vuur kwam te liggen door de uitspraak van minister Vervotte dat ‘in de jaren tachtig’ de automatische beveiliging van treinen werd stilgelegd.

De voorbije dagen was Schouppe duidelijk. “Ik leg enkel verklaringen af tegenover het parlement.” Toch gaf Schouppe gisteren voor de VRT al tekst en uitleg bij zijn beslissingen als spoorbaas. “Na het treinongeval in Aalter in 1982 werd voor 750 miljoen Belgische frank (18,5 miljoen euro) een veiligheidssysteem besteld bij de firma ASEC. Het uitwerken en het testen heeft geduurd tot eind 84. Vanaf 85 is men dat beginnen te plaatsen.”In 1987 nam Schouppe de leiding van de NMBS over. “Tot 1989 werd doorgegaan met het plaatsen van systemen.” Ondertussen was al wel de beslissing genomen niet meer verder te gaan met het systeem van ASEC. Technici vonden dat het systeem niet deugde. “Financieel-economisch gezien en op het vlak van de veiligheid was er een wanverhouding tussen de prijs die we moesten betalen en het resultaat dat we mochten verwachten”, verduidelijkt Schouppe de beslissing van toen. Toenmalig minister van Verkeer (1988-1992) Jean-Luc Dehaene (CD&V) komt zo ook in het vizier.De gevolgen van de financiële situatie waren verstrekkend, illustreert Schouppe nog met een voorbeeld. “Op een gegeven ogenblik werden we zelfs verplicht om de referentiesnelheid van de trein te verminderen, omdat het anders niet meer veilig genoeg was.” Het duurde nog tot 1999 vooraleer er aan een nieuw veiligheidssysteem gedacht werd. “Voor die tijd hebben we nog een systeem proberen te installeren dat ook gebruikt kon worden voor de hogesnelheidstreinen. Maar in de Raad van Bestuur werd dan besloten verder te gaan met het Europese systeem.”Schouppe haalde in Terzake nog uit naar de huidige NMBS-directeurs Jannie Haeck (NMBS Holding), Mark Descheemaecker (NMBS) en Luc Lallemand (Infrabel). Hij verwijt de drie “hun geschiedenis niet te kennen” en “onvoldoende geïnformeerd” te zijn. “Het remsysteem TBL1+ was geïnstalleerd op de infrastructuur, maar niet in het rijtuig. Mocht het daar wel gerealiseerd zijn, dan was er geen probleem geweest. Met die vaststelling in het achterhoofd heeft minister Vervotte ook gezegd het TBL1+-systeem versneld te realiseren tegen uiterlijk 2012. Nu mag men niet de hete aardappel doorschuiven naar iets wat 28 jaar geleden gebeurd is.”De verklaringen van Schouppe zijn een voorlopig antwoord op het spervuur van vragen dat de voorbije dagen ontstond nadat bevoegd minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) in de Kamer verklaarde dat “in de jaren 80” de ontwikkeling van de automatische remsystemen werd stopgezet. Binnnen CD&V zouden er spanningen zijn opgetreden tussen Vervotte en Schouppe, maar dat ontkenden de twee gisteren voor de camera’s van Villa Politica. “Ik heb enkel in volle transparantie alle beslissingen aan het parlement gecommuniceerd”, stelde Vervotte. “Ik heb niemand met de vinger gewezen. Ik heb niet gesproken over het jaar 1987, ik heb geen interpretatie gegeven aan de feiten, ook geen beoordeling en zeker geen zwartepieten uitgedeeld. Ik betreur dat bepaalde uitspraken worden geïnterpreteerd om politieke spelletjes te spelen die het debat ten gronde ondermijnen.” Schouppe van zijn kant erkende dat zijn partijgenote Vervotte als voogdijminister “de volle verantwoordelijkheid heeft over het spoorbeleid en dus ook over de communicatie”.Oproer was er gisteren ook nog bij de installatie van de bijzondere parlementaire commissie Buizingen, die onderzoek moet voeren naar de oorzaken van de treinramp. Door onenigheid over de aanwijzing van de (onder)voorzitters en de rapporteurs, waren twee schorsingen nodig vooraleer alles in kannen en kruiken was.De Europese Commissaris voor Transport Siim Kallas liet gisteren nog weten dat België “achterop hinkt wat betreft de automatische detectiesystemen”. Hij noemde ook de spoorveiligheid in België “gemiddeld”. Nog gisteren keurde de Kamer een wetsontwerp goed dat de weg opent voor nieuwe gsm-technologieën. Dit zou een bedreiging kunnen zijn voor het gsm-R-veiligheidssysteem van de spoorwegen, volgens sp.a-ster Cathy Plasman.