Direct naar artikelinhoud

De doodgewone mannen van Dove

De Belgische campagne voor de nieuwe mannenlijn van Dove wordt deze week op gang getrokken met een viraal filmpje. De hoofdrollen zijn voor acht doodgewone Belgische mannen, wat ongezien is in reclame voor verzorgingsproducten.

Bert Vanlent (43)

fotograaf, 1,92 meter“Ik denk niet dat het spotje van Dove het begin is van een nieuwe trend, maar het zit wel in de lijn van wat Dove met de vrouwencampagne doet en wat succesvol blijkt te zijn. De kans is wellicht groot dat ook de gewone sterveling zich aangesproken gaat voelen door mij te zien in het spotje. (lacht) Tenslotte worden we overspoeld door types als James Bond. Anderzijds heeft de stereotiepe gespierde man al bewezen dat hij producten kan doen verkopen. Ik werk als reclamefotograaf vaak voor de farmacie. Daar merk ik in ieder geval nog niets van het natuurlijke model. Daar moet ik nog altijd proberen om de perfectie te benaderen. Daarom heb ik ook meegedaan aan het spotje van Dove. En om eens aan de andere kant van de camera te staan. Ik heb er alleen een proper T-shirt voor aangetrokken.”

Gérôme Vanherf (28)

handelsingenieur, 1,80 meter“Oké, ik heb ros haar, wat in de publiciteit vast geen troef is. Gelukkig dat het filmpje van Dove zwart-wit is. (lacht)Alors, ik ben dus niet de perfecte man, vind jij. Maar bestaat die dan misschien? Ach wat, niemand kan zich toch herkennen in zo'n ideaal. Mij kan het weinig schelen. Ik vind het veel belangrijker dat ik mijn werk graag doe en dat ik alle dagen van mijn leven profiteer. Het is alleen wel jammer dat de reclamewereld er stilaan in slaagt om de standaard van de veel te magere, gespierde en gebronzeerde man in onze hoofden te stompen. Daarom vind ik het zo leuk dat Dove het over een andere boeg gooit. “Ik ben via vrienden op de casting beland. Ik had gewoon zin om me eens goed te amuseren met een reclamespotje. Het is me goed gelukt.”

Ward Paumen (39)

strategic consultant, 1,75 meter“Ik ben geen lelijkerd en ik ben geen knapperd. Daarom was ik eigenlijk ietwat verbaasd toen een collega me vroeg om mee te doen aan een spotje van Dove. Tot ze me zei dat dat precies de bedoeling was. Ze waren helemaal niet op zoek naar perfecte mannen. Ik heb haar meteen bedankt voor het compliment. (lacht) Ik heb niets speciaals gedaan voor het filmpje. Ik was al lang blij dat ik me ’s ochtends geschoren had. Zoiets kan de stereotiepe gespierde man met sixpack zich natuurlijk niet permitteren. Hij pompt waarschijnlijk nog vijftig keer voor de opnames beginnen. Ik weet wel dat het beeld compleet ongeloofwaardig is, maar onbewust spiegel je er toch aan. Ik zou gerust naar de fitness willen gaan, maar ik heb er gewoon geen tijd voor. Zoals de meeste normale mannen met kleine kinderen.”