Direct naar artikelinhoud

Mijlpalen in 175 jaar spoorweggeschiedenis

n 1835 De eerste trein op het Europese continent rijdt van Brussel naar Mechelen, en (met enige vertraging) terug.

n 1926 De overheid richt de NMBS op, de Belgische spoorwegmaatschappij.

n 1932 De spoorwegmaatschappij draait proef met zijn eerste lichtseinen tussen Charleroi en Namen.

n 1933 Alle goederenwagens krijgen automatische luchtdrukremmen.

n 1935 De eerste elektrische treinen beginnen te rijden op het traject tussen Antwerpen en Brussel.

n 1948 Het NMBS-netwerk, 5.034 kilometer lang, wordt het dichtste ter wereld.

n 1956 De NMBS introduceert de eerste auto(slaap)trein op het Europese vasteland.

n 1963 De treinverbinding tussen Brussel en Parijs wordt volledig elektrisch.

n 1966 De laatste stoomlocomotief verdwijnt na een feestelijke rit tussen Aat en Denderleeuw.

n 1969 In Brussel wordt het metro- én treinstation Schuman geopend.

n 1970 De treinen kunnen elektrisch naar de luchthaven Zaventem sporen.

n 1984 Het IC-IR-plan ambieert voor het eerst klokvaste treinen.

n 1994 De Eurostar verbindt Brussel via de Kanaaltunnel met Londen.

n 1996 De eerste Thalys begint te rijden.

n 2005 De NMBS wordt gesplitst in de overkoepelende NMBS-Holding, spooroperator NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.

n 2009 België voltooit zijn hogesnelheidsnet van grens tot grens.

n 2010 België viert 175 jaar spoorwegen (al werden de geplande grote feestelijkheden op 5 mei na de ramp in Buizingen geschrapt door het kernkabinet).