Direct naar artikelinhoud

Iedereen haat én gebruikt Facebook Messenger

Facebook Messenger is de meest gedownloade iPad-app. Nu de sociale netwerksite zijn gebruikers zowat verplicht om de aparte berichtenapp te gebruiken, is dat niet verwonderlijk. Maar waarom dringt Mark Zuckerberg zijn chat-app zo op?

Wie het berichtengedeelte binnen de reguliere Facebook-app op zijn iPhone opent, krijgt doodleuk de melding: "Berichten zijn verplaatst. Installeer Messenger om je nieuwe berichten te zien." Door die dwang lijkt niemand echt van Facebook Messenger te houden.

De app mag dan op nummer één staan in de appstore, een waardering van anderhalve ster duidt op weinig goeds. "Nutteloos en onacceptabel", klinkt het bij veel gebruikers. "Een goede reden om Facebook en zijn geforceerde vriendschapspraktijken te dumpen", claimt een ander. Maar het bedrijf weet uiteraard ook dat slechts een handvol gebruikers echt die stap zal zetten.

Wat bezielt Mark Zuckerberg om zijn gebruikers een nieuwe app op te dringen om te chatten? Daarvoor moeten we even terug in de tijd. Facebook begon al in 2011 met Messenger, maar moest lijdzaam toekijken hoe concurrerende diensten als Apples iMessage en WhatsApp het voortouw namen als vervanger van de traditionele sms. De apps laten gebruikers flink geld besparen door via mobiel internet bijna onbeperkt gratis foto's, berichten en video's naar elkaar te laten sturen. Ze zagen er even snel gebruikers bijkomen als inkomsten van mobiele operatoren afnamen. De sms leek instant passé. WhatsApp en iMessage haalden en masse nieuwe mobiele gebruikers binnen, terwijl Facebook maar geen vat op die groep kreeg. Nogal ironisch, want de sociaalnetwerksite had tegelijk een gebruikersgroep die vele malen groter was.

Het kan verkeren. Drie jaar later is WhatsApp in de handen van Facebook. De manier waarop die zijn gebruikers verplicht om zijn Messenger-app te downloaden, lijkt de enige juiste om gebruikers te overtuigen van zijn mobiele communicatiedienst gebruik te maken.

"We willen dat mensen een gefocuste ervaring beleven bij het beantwoorden van berichten", verduidelijkt Facebook de keuze. "Binnen de app van Facebook zelf komen berichten over als iets tweederangs." In realiteit wil het bedrijf dat mensen sneller op berichten reageren, en wil het weten met welke vrienden het meeste wordt gecommuniceerd. Wie de opdringerige notifications had uitgeschakeld, wordt dankzij de nieuwe app met trilsignaal en pinggeluidjes toch op de hoogte gebracht: "hé, er vraagt een vriend om aandacht". Volgens intern onderzoek van Facebook worden er dankzij Messenger twintig procent sneller berichten verstuurd en ontvangen.