© JVDP

© JVDP

© JVDP

© JVDP

thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Night of the Proms van start: Diepe bh-loze decolletés, Britney Spears en tal van huldes

Een strijkerstrio dat Britney Spears covert, een adembenemende Gabriel Rios en een Spaanse mondharmonicaspeler die een pakkende ode aan Toots Thielemans brengt: aan hoogtepunten had de eerste van vier Night of the Proms-shows zaterdag in het Sportpaleis geen gebrek.

Christof Willocx

© JVDP

De formule waarbij het klassieke orkest Il Novecento de muzikale handen in elkaar slaat met een vijftal bekende popmuzikanten slaat nog steeds aan. Het leuke is dat met zoveel artiesten het hoogtepunt van de avond altijd een beetje onvoorspelbaar blijft. Het Amerikaanse strijkerstrio Time for Three verraste het publiek onder meer met een zeer geslaagde cover van ‘Toxic’ van Britney Spears.

Het huisorkest Il Novecento bewees met uitvoeringen van meesterwerken van Peter Tsjaikovski en Felix Mendelssohn dat klassieke muziek niet voor een beperkt publiek hoeft te zijn. En de Spaanse mondharmonicaspeler Antonio Serrano blies de ene na de andere melodieuze solo uit zijn kleine instrument, en plakte daar nog een pakkende hommage aan de dit jaar overleden jazzlegende Toots Thielemans aan.

De ode aan dode artiesten is een rode draad door de Proms-show van dit jaar. Tom Chaplin, de zanger van de Britse popgroep Keane, bracht met ‘Life on Mars?’ een prachtig eerbetoon aan David Bowie. Zijn landgenote Natasha Bedingfield bracht een iets minder gedenkwaardige versie van ‘Purple rain’ van Prince.

Diepe decolleté zonder bh

Het verschil tussen de twee Britse sterren was groot. Terwijl Chaplin moeiteloos drie octaven aankan en met Keane-klassiekers zoals ‘Somewhere only we know’ het publiek aan het meezingen kreeg, krijste Natasha Bedingfield zich door haar hits heen.

© JVDP

De 34-jarige zangeres kwam op in een jurk met een zeer diep uitgesneden decolleté en zonder bh, maar trok vooral de aandacht met lange vocale uithalen die de refreintjes van hits als ‘Unwritten’ en ‘These words’ om zeep hielpen.

Ook de Amerikaanse zangeres Chaka Khan was niet in topvorm. Ze is een uitstekende zangeres met een mooie soulstem en hits als ‘I’m every woman’ werden door het publiek meegezongen, maar een beetje meer enthousiasme had haar geen kwaad gedaan.

Dat geldt trouwens ook voor het publiek zelf. Slechts een handvol mensen kwam uit de stoel om te dansen, sommige mensen vonden de gebeurtenissen op hun smartphone interessanter dan wat er op het podium gebeurde en er waren ook heel wat mensen die babbelden tijdens de nummers.

The Proms verdient een beter publiek dan dat van zaterdag. Laura Tesoro, die dit jaar nog tiende werd op het Songfestival, kreeg het makke publiek toch een beetje mee. En Gabriel Rios oogstte een bewonderend applaus na de prachtsong Gold en een zwoele cover van ‘Chan chan’, een klassieker van The Buena Vista Social Club.

Ook het einde van de show, waarin de bekendste hits van de popartiesten zonder pauze in elkaar overvloeien, verdient een dikke pluim.

Wie kaartjes heeft of nog wil kopen voor de Proms-shows van nu donderdag en vrijdag (Sportpaleis) en zaterdag (Ethias Arena in Hasselt) zal veel plezier beleven. Maar kom gerust eens uit uw stoel en leg die smartphone voor anderhalf uurtje aan de kant. Het leven is meer dan dat ene kleine schermpje.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer