Direct naar artikelinhoud

Aan de flits valt niet meer te ontsnappen

België wordt een land vol trajectcontroles. Vanaf 2018 zullen op onze snelwegen duizend nieuwe camera's komen die nummerplaten herkennen én trajectcontroles uitvoeren. Een goede zaak, vinden experten.

Wie nog denkt te kunnen vertragen voor een flitspaal om daarna het gaspedaal vol in te duwen, is eraan voor de moeite. Er komen duizend gloednieuwe camera's op 260 plaatsen in België, waarvan ongeveer de helft in Vlaanderen. Momenteel worden de eerste toestellen geïnstalleerd aan de grensovergangen.

Naast het scannen van nummerplaten via het ANPR-systeem (automatische nummerplaatregistratie) zullen de slimme camera's ook trajectcontroles uitvoeren. Hiermee worden bijna alle snelwegen in ons land gedekt. Simpel gesteld: wie te snel rijdt, wordt geflitst.

"Op zowat het hele snelwegnetwerk zul je je aan de snelheid moeten houden", bevestigt Vlaams mobiliteitsminster Ben Weyts (N-VA). Met de invoering van het nieuwe camerasysteem zal het aantal trajectcontroles op autostrades spectaculair stijgen. Momenteel zijn er in Vlaanderen nog maar op twee plaatsen trajectcontroles: op de E17 aan het viaduct van Gentbrugge en op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren.

Nu al sterk gedaald

Verkeersexperten vinden de invoering van extra controles een goede zaak. "De pakkans is bepalend voor het gedrag van bestuurders: het is de bedoeling dat mensen op elk moment gecontroleerd kunnen worden", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). "Die extra controles zijn zeker goed als je weet dat een op de drie verkeersongevallen met doden of zwaargewonden wordt veroorzaakt door overdreven snelheid. We merken op plaatsen waar er trajectcontroles zijn nu al dat het aantal overtreders sterk daalt." Zo daalde het aantal verkeersongevallen aan de trajectcontrole op de E40 met 43 procent.

Volgens het kabinet van Weyts ervaren bestuurders de trajectcontroles als eerlijker. "Nu zeggen mensen vaak: 'We zijn geflitst toen we net iemand aan het inhalen waren: het was een momentopname.' Bij trajectcontroles gaat dat argument niet op. Pas als je gedurende lange tijd te snel rijdt, krijg je een boete", klinkt het.

35 miljoen euro

Voor de invoering van de nieuwe camera's werkt Weyts nauw samen met partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon. De camera's vormen in de eerste plaats immers een nationaal schild in de strijd tegen terrorisme en criminaliteit. De toestellen registreren nummer- platen en geven een signaal als een voertuig staat geseind of gestolen is. Het is dan aan de politie om die 'hits' te verwerken. Daarvoor worden tweehonderd extra agenten aangeworven. Die zullen per provincie worden verspreid.

"De camera's moeten helpen om het net rond criminelen en terreurverdachten te sluiten. Dankzij het schild kunnen we hen volgen van Oostende tot Aarlen", zegt Jambons woordvoerder Olivier Van Raemdonck. "In tijden van open grenzen, die voor alle duidelijkheid open blijven, kan de technologie ons helpen om criminaliteit in de kiem te smoren."

Niet onbelangrijk: de installatie van de duizend nieuwe camera's kost 35 miljoen euro. Bovendien komen de extra controles op de autosnelwegen boven op de twintig trajectcontroles die Ben Weyts per jaar in Vlaanderen wil invoeren langs gewestwegen.