Direct naar artikelinhoud

Vlaanderen investeert fors in Brusselse ring

Bijna honderd ongevallen per maand en steeds aanzwellende files, die elk jaar 200 miljoen euro kosten: de Brusselse ring is een pijnpunt op ons wegennet. Maar vanaf 2019 'gaat de schop in de grond', belooft minister Weyts. Hij trekt 2 miljard euro uit voor grootschalige wegenwerken.

De Brusselse ring, waar dagelijks 102.000 voertuigen passeren, is in 1958 aangelegd. Sindsdien is de infrastructuur niet veranderd. "Maar 58 jaar later is de verkeerssituatie wel gewijzigd", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Om in Vlaams-Brabant vooruit te gaan, moet de schop in de grond."

Weyts plant heel wat verschillende ingrepen. Door parallelbanen aan te leggen tussen de aansluiting E40 richting kust en E40 richting Leuven, wordt het doorgaande van het lokale verkeer gescheiden. Zo verdwijnen de zogeheten weefbewegingen en kan het verkeer vlotter en veiliger doorstromen. Aan het viaduct van Vilvoorde wordt de pechstrook een extra rijstrook om de parallelbaan mogelijk te maken.

Ecoduct

Dynamische verkeersborden waarmee de snelheidsbeperking aangepast kan worden, zullen dan weer ingezet worden in functie van weersomstandigheden of ongevallen. Weyts: "Studies hebben bewezen dat een verlaging van de maximumsnelheid geen goed idee is. We gaan dus dynamische aanduidingen over het hele tracé invoeren."

De vernieuwing van de ring houdt ook rekening met alternatieven voor de auto. Er komen 10 fietsbruggen, 9 fietstunnels en 41 kilometer nieuwe fietspaden, goed voor een investering van 70 miljoen euro. Er worden ook drie nieuwe tramlijnen aangelegd, goed voor 30.000 gebruikers per dag. Volgens Weyts zou die investering van een half miljard euro 20.000 wagens van de ring moeten halen. Aan het Laarbeekbos, dat helemaal intact blijft, wordt dan weer geïnvesteerd in een ecoduct van 80 meter breedte. In totaal zal een tiental woningen onteigend worden.

Bij Touring reageren ze tevreden, maar de autovereniging verwacht niet dat de problemen op de Brusselse ring door de aanpassingen opgelost zullen zijn. "Het verkeer zal ook na deze ingrepen nog niet vlot verlopen, maar als we nu niet in actie schieten, dan zit het er tegen 2020 helemaal vast", aldus Karel van Coillie van Touring. Ook werkgeversorganisatie Voka - Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant reageert verheugd op de investeringen. De files in en rond Brussel zorgen volgens Voka jaarlijks voor 200 miljoen euro economische schade.

De werkzaamheden zouden in 2019 van start moeten gaan en zouden in het beste geval vier jaar duren. Via sociale media en de website www.werkenaandering.be zal een grote informatiecampagne gelanceerd worden.