Direct naar artikelinhoud

Straks tol op Duitse Autobahn

Wie in Duitsland over de Autobahn rijdt, moet vanaf 2019 tol betalen. Met dat controversiële plan is de Bondsraad vrijdag akkoord gegaan, nadat eerder de Bondsdag al groen licht gaf.

Tol betalen voor de 52.000 kilometer aan Autobahnen en Bundesstrassen (grote verbindingswegen) gaat straks via een elektronisch vignet, waarvoor de automobilist online moet betalen. Via zijn kenteken staat dan geregistreerd dat de automobilist de tol heeft betaald. Controle geschiedt steekproefgewijs aan de hand van kentekenplaten.

De kosten voor het tolvignet kunnen sterk variëren, afhankelijk van hoe milieuvriendelijk de auto is. De milieuvriendelijkheid wordt afgemeten aan de hand van de cilinderinhoud en de uitstoot van de auto. Een toerist met een tiendagenvignet betaalt tussen de 2,5 en 25 euro. Vignetten voor twee maanden kosten tussen de 7 en 50 euro. Een jaarvignet kost maximaal 130 euro.

Nederlands protest

Nederland is alvast niet gecharmeerd van de Duitse tolheffing. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) zegt te overwegen naar het Europese Hof van Justitie te trekken om het tolplan tegen te houden. Zij vindt de tol discriminerend, omdat Duitsers in tegenstelling tot buitenlandse Autobahn-gebruikers voor de tol worden gecompenseerd door een lagere motorrijtuigenbelasting.

Nu ook de Duitsers tol gaan heffen, moet je de landkaart van Europa steeds meer afspeuren om nog landen zonder tolwegen te vinden. Afgezien van Monaco, Liechtenstein en de andere Europese dwergstaatjes kunnen automobilisten alleen in Finland, Cyprus, Luxemburg en de Baltische staten tolvrij over de snelweg scheuren.

Daarnaast is er nog een club van bijna tolvrije landen waar je alleen voor sommige bruggen of tunnels tol moet betalen: Nederland, België, Denemarken, Zweden IJsland, Albanië en Montenegro.