Direct naar artikelinhoud

Magazines blijven klappen krijgen

De magazines blijven in de hoek zitten waar de klappen vallen. Het voorbije jaar zagen opnieuw zowat alle titels hun verkoop teruglopen. Bij de weekbladen lieten enkel Knack en TV Gids Primo positieve cijfers optekenen.

Volgens de officiële CIM-cijfers werden het voorbije jaar wekelijks gemiddeld 903.795 televisieweekbladen verkocht. In werkelijkheid ligt het cijfer nog een stuk lager omdat Story sinds vorig jaar zowel apart als in bundel met TeVe Blad wordt verspreid. Zonder die dubbeltellingen kom je, volgens schattingen, uit op een gemiddelde verkoop van 842.283 exemplaren. Bijna 9 procent lager dan tijdens het jaar voordien.

De grootste klappen in het televisiesegment zijn voor Story, dat zijn verkoop met meer dan 20 procent ziet teruglopen en nu nog 97.000 exemplaren verkoopt. P-Magazine verliest bijna 14 procent en blijft op 28.000 exemplaren steken.

Ook Humo, dat samen met Story, Vitaya en TeveBlad door De Persgroep werd overgenomen, krijgt een klap van ruim 12 procent. Het blad gaat nu nog gemiddeld 111.000 keer over de toonbank. Dag Allemaal verliest 8,1 procent maar blijft met 297.000 exemplaren wel het grootste Vlaamse tijdschrift.

Enige sterke stijger is TV Gids Primo, dat nu 114.000 exemplaren verkoopt. Goed voor een stijging met 5,6 procent. Knack is het tweede en laatste weekblad dat positieve cijfers laat optekenen. Het zag zijn oplage met 0,4 procent stijgen tot 97.000 exemplaren. Trends blijft stabiel op 38.000 stuks.

Ook de maandbladen zien hun verkoop achteruitlopen. Enige uitzondering daar is Marie-Claire, dat met 6 procent stijgt tot 12.000 exemplaren. Opmerkelijk is dat voor de mannenbladen Ché en Menzo geen CIM-aangifte meer gebeurt.