Direct naar artikelinhoud

'P-magazine' niet meer op papier

Het februarinummer van P-magazine wordt het allerlaatste nummer op papier. Online blijft het magazine wel bestaan. Er wordt gewerkt aan een digitale versie, die tegen april klaar moet zijn.

De beslissing om met de papieren versie van P-magazine te stoppen is, volgens uitgever Mediageuzen ingegeven door de slechte situatie op de advertentiemarkt. "Ook al is print niet dood voor onze lezers, het is dat blijkbaar wel voor de adverteerders", klinkt het. Toch is dit, als het van Mediageuzen afhangt, niet het einde van het blad. De uitgeverij wil tegen april met een betalende onlineversie van het blad komen, die dan moet zien te overleven met de inkomsten uit de lezersmarkt.

P-magazine bevindt zich al een hele tijd in zwaar weer. Het mannenblad verkocht in zijn hoogdagen nog 70.000 exemplaren per week, maar sinds 2012 ging het wat die lezersaantallen betreft steil bergaf. Onder wijlen Patrick De Witte werd nog geprobeerd om het roer redactioneel om te gooien - zo verdween de traditionele babe van de cover - maar ook die kunstgrepen zetten weinig zoden aan de dijk. Toen het blad eind 2015 nog amper 26.000 lezers overhield werd een eerste keer besloten de stekker er uit te trekken.

Vlaggenschip

Het opdoeken van het vlaggenschip bracht ook het moederbedrijf Think Media Magazines in de problemen. CEO Maurice De Velder vroeg bescherming tegen zijn schuldeisers aan en uiteindelijk werd het bedrijf in stukken opgedeeld en verkocht. Tot ieders verbazing was het diezelfde De Velder die de titel op de kop tikte om P-magazine daarna onder te brengen in de nieuwe uitgeverij Mediageuzen. Toen al was het de bedoeling om P-magazine enkel in digitale vorm te laten voortbestaan, maar uiteindelijk werd ervoor gekozen om het weekblad tot een maandblad om te vormen.

Een succes werd dat echter nooit. Hoeveel exemplaren van P-magazine nog verkocht werden valt moeilijk te controleren. Het blad werd na de herlancering uit de officiële metingen van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) gehaald.

Dat mannenbladen het lastig hebben, bleek ook vorig jaar nog. Toen werd het maandblad Ché, amper een half jaar na de herlancering, uit de rekken gehaald.