Direct naar artikelinhoud

Is er nog koffie na de Senseo?

In Nederland wijzen de eerste tekenen er al op: de koffie van de Senseomachines smaakt minder hip dan voorheen. Komt er dan toch concurrentie voor de immens succesvolle koffiezetapparaten van Philips met pads van Douwe Egberts?

Het Duitse Petra Electric probeerde het wel, maar hun koffiezetapparaten met pads zijn vooral klonen van de originele Senseo, minder mooi en dikwijls duurder. "Je kunt niet concurreren met apparaten waarvan de kleuren of het design fout is en de kopjes haast van het toestel aframmelen", zegt Luc Hemelaer, sales manager van producent van huishoudelektronica De'Longhi, over de verschillende pogingen om het succesverhaal te counteren van Philips en Douwe Egberts, de twee bedrijven die samen de Senseo en bijbehorende pads op de markt hebben gebracht.

Op de marketingafdeling van Bosch huishoudelektro wordt boudweg ontkend dat het ooit de bedoeling was de concurrentie met de Senseo aan te gaan: "Er werd een nieuwe markt aangeboord die nog niet is verzadigd en wij wilden daarop meespelen met de Bosch Gustino, die kwalitatief even goed is als de Senseo. Wij willen gewoon een volledig gamma producten aanbieden, zonder overal marktleider te willen zijn." Het valt op hoe de concurrenten van de onbetwiste koffiekampioen zich bescheiden opstellen en er genoegen mee nemen op het succes van Senseo mee te drijven. Toch proberen ze met vernieuwend design, gemakkelijk gebruik en kwaliteit dichterbij te kruipen.

"De Senseo slaagt erin in te spelen op de juiste emotie. Het design van het toestel is geslaagd. Bovendien heeft Philips ook de juiste partner gevonden met Douwe Egberts. En het heeft ook nog eens de goede prijs: iedereen kan het kopen. Ik ken mensen die drie Senseo's hebben", aldus Luc Hemelaer. Als je de concurrentie wilt aangaan, heb je een totaalconcept nodig. "Het toestel moet een meerwaarde bieden als het op de schappen staat. Je zou een koffiemachine in inox of glas kunnen ontwerpen of het gebruiksvriendelijker kunnen maken", legt Hemelaer uit, terwijl hij benadrukt dat de prijs dan wel in de buurt moet blijven van de vooral in plastic gemaakte Senseo's. "Je moet een nieuw product ook gewoon twee jaar de tijd geven om zich te bewijzen."

Is de Senseo dan zo onaantastbaar? Het Nederlandse dagblad De Telegraaf vindt alvast van niet. In een lijstje dat de krant publiceerde om de lezer uit te leggen wat out is in 2006 en wat in zal zijn dit jaar staat dat de Senseo als out gebrandmerkt terwijl Nespresso in is. "In Nederland lopen ze altijd een beetje vooruit op ons", suggereert Hemelaer.

Door het schuimlaagje dat je met de Senseo krijgt, denken mensen wel eens dat ze espresso drinken zoals in een restaurant. "Dat klopt uiteraard niet, maar het is wel duidelijk dat de smaken zijn wakker gemaakt", zegt Els Marivoet, directrice marketing en communicatie voor Nespresso Benelux, dat 40 procent van de Belgische espressomachinemarkt bezit. Vorig jaar gingen wereldwijd een miljoen koffiemachines van Nespresso over de toonbank, waardoor het bedrijf dankzij de Essenza de leidende espressomachinemaker werd.

Nespresso, een dochter van Nestlé, laat zich niet gek maken door het succes van de Senseo. "De espressomarkt is duidelijk aan het groeien. Wij vertrouwen op kwaliteit: we willen het perfecte kopje koffie maken." De espressomachine die dat kopje maakt, kun je kopen in een van de twee Belgische boetieks of bestellen via het internet of de telefoon. Nespresso, dat zijn machine tien jaar voor de Senseo op de markt bracht, blijft zweren bij design en innovatie. Eind 2006 komt er een nieuw kubistisch espressoapparaat in vier verschillende kleuren in de winkel.

De nieuwe koffiemachines die net als de Senseo de keuken willen veroveren, rekenen naast het design dus op de kwaliteit van hun product. Echte espresso zoals je die vindt in Italiaanse koffiebars in plaats van koffie met een schuimlaagje. Het Italiaanse De'Longhi zweert daarom evenzeer bij volautomaten voor espresso. "Toestellen waarbij je de koffiebonen in de machine doet en een kopje echte espresso in je tas krijgt, zijn heel populair. Ook cappuccino is een hype aan het worden", zegt Luc Hemelaer. "Senseo helpt ons daarbij. De mensen hebben nu dankzij Senseo de smaak te pakken en willen misschien overschakelen naar onze espressomachines."

Daar schuilt meteen het gevaar voor Philips. Hoe trendy de Senseo ook is, de pads zijn eigenlijk de 21ste-eeuwse versie van de koffiefilter. Het aantal soorten is beperkt en misschien wil de consument na een tijdje wel eens andere smaken op zijn papillen. Er zijn bovendien zoveel machines verkocht de afgelopen jaren dat de markt verzadigd aan het raken is.

"In Italië is koffie drinken een heuse cultuur", zegt Didier Spreutels van Euroespresso, dat het merk Lavazza beheert in België. "De Lavazza Blue is sedert eind vorig jaar op de markt en binnenkort zal de espressomachine ook goedkoper worden (nu kost de Lavazza zo'n 130 euro, BD)." Spreutels hoopt dat de consument kiest voor kwaliteit en overschakelt van gewone koffie naar espresso, van Senseo naar Lavazza. "Met de Lavazza willen wij bij de mensen in huis komen. Wij rekenen daarvoor op de goede naam die we met onze producten hebben opgebouwd in de grootwarenhuizen", klinkt het eerder passief.

Nochtans zit de distributie te wachten op concurrentie voor de Senseo. Er is zoveel vraag gecreëerd, maar na de prijzenslag met de Senseo verdient niemand er nog iets aan. Nu de markt stilletjes lijkt te verschuiven, is de toekomst misschien aan hybride toestellen: apparaten waarmee je niet alleen koffie kunt zetten, maar ook een kopje thee of zelfs warme chocolademelk. Senseo anticipeert al op de marktwijziging met een apparaat waarmee je thuis ook thee op tafel kunt toveren, maar de Tassimo, een toestel van Kraft, staat al een stap verder. "De Tassimo werkt met pads waarmee je zowel koffie als thee kunt zetten of warme chocolademelk kunt maken", legt Valérie Moens van Kraft uit. Voorlopig zijn er nog geen concrete plannen om het apparaat in de Belgische winkels te brengen, maar in Frankrijk was het alvast een instant succes.

Bij Philips maken ze zich voorlopig geen zorgen: "Douwe Egberts komt met nieuwe smaken op de markt en we blijven onze toestellen verbeteren. Bovendien waren espressomachines al op de markt voor wij de Senseo lanceerden. Wij hebben het goede product op het goede moment gelanceerd, onderhouden goede contacten met de distributeurs en hebben vertrouwen in de marketing. Je moet ook niet altijd kiezen. Waarom kun je niet zowel een koffiemachine als een espressoapparaat in de keuken hebben staan?"