Direct naar artikelinhoud

Chinese redder Saab haakt af

Spyker-Saab krijgt geen 150 miljoen euro van Hawtai. Is dat de fatale klap voor de automaker of zijn er nog overlevingskansen? Alles hangt nu opnieuw af van de rappe tong van Victor Muller.

Hakan Skott heeft er nog altijd het volste vertrouwen in, meldt hij vanuit Zweden. Skott is vakbondsleider in de Saabfabriek in Trollhättan, en een chronisch optimist. “Natuurlijk is het personeel niet zo blij vandaag. Maar ons is verteld dat aan een oplossing wordt gewerkt. Er vinden met verschillende partijen gesprekken plaats. We blijven vechten, zoals we altijd hebben gedaan.” Ook andere ingewijden zeggen dat een oplossing ophanden is en een faillissement niet aan de orde. Maar uit welke hoek die oplossing dan moet komen, daar laten ze zich liever niet over uit.

Bestuursvoorzitter Victor Muller slaagt er telkens weer in Spyker, en sinds een jaar ook Saab, van de rand van de afgrond weg te slepen. Ook nu praat hij zich in China ergens de blaren op de tong om iemand ertoe te bewegen tientallen, zo niet honderden miljoenen euro’s te storten in een bedrijf dat steeds meer trekken vertoont van een bodemloze put.

Volgens bronnen in de Chinese autosector zijn BAIC en Great Wall Motor nu de voornaamste kandidaten om Saab te redden. BAIC kocht twee jaar geleden de productielijn van de Saab 9-3 en de 9-5 van General Motors. Het toonde toen al belangstelling om het Zweedse automerk over te nemen. BAIC bracht samen met het Zweedse Koeningsegg een bod uit op Saab, maar de overname mislukte omdat Koeningsegg zich terugtrok.

Great Wall kan bogen op goede contacten met de Chinese regering. De firma kreeg enkele jaren geleden een groot ontwikkelingskrediet om behalve terreinwagens ook gewone personenauto’s te maken. De directie van Great Wall vroeg op 30 april een week tijd om Saab nader tegen het licht te houden, maar moest toekijken hoe Saabeigenaar Victor Muller al drie dagen later een deal met Hawtai sloot.

Muller onderhandelde de afgelopen maanden zowel met Hawtai, BAIC, Great Wall als met een vierde gegadigde, de kleine autofabriek Youngman. Hij koos voor Hawtai in de hoop dat die het snelst met geld over de brug zou komen.

Hawtai maakte als kleine automaker echter inschattingsfouten. De beleidsmakers in Peking zien BAIC als de beste partner voor Saab en trekken zich niets aan van de haast die Muller wil maken. Ook zou Hawtai vorige week geschrokken zijn van de toestand in de fabriek in Trollhättan, en nieuwe onderhandelingen willen over een groter aandeel dan de 30 procent die in de voorlopige overeenkomst was opgenomen.

Muller is nu opnieuw in China om verder te onderhandelen. “Ik denk dat zijn rol bijna uitgespeeld is”, zegt Erik van Ingen Schenau, adviseur voor de Chinese auto-industrie. “Muller heeft alle Chinese gegadigden inmiddels gebruuskeerd.”

Van Ingen ziet twee opties: BAIC of Great Wall neemt Saab over en Muller wordt daarna naar de uitgang geduwd, of de onderhandelingen lopen vast. Dan gaat Saab failliet en koopt BAIC later de inhoud van de fabriek, het merk en de ontwerpen.

Bedrijfsanalist Martin Crum ziet wel kansen voor Saab, maar de situatie wordt volgens hem nu wel erg nijpend. “Het is duidelijk dat de overlevingskansen verder geslonken zijn. Het wordt steeds lastiger. De toeleveranciers kunnen niet eeuwig wachten tot Saab weer draait. Als zij afhaken, wordt het voor Saab erg moeilijk om de productie weer op te starten.”