Direct naar artikelinhoud

VRT en vtm wachten onzekere tijden

VT4 en VIJFtv zullen in de komende jaren een nieuwe impuls krijgen. De zenders nemen nu nog een beperkt marktaandeel in, maar zullen willen knibbelen aan de positie van de grote jongens. Zowel VRT als vtm moeten zich voorbereiden op een ander televisielandschap.

Wat betekent dit voor de VRT?

De onderhandelingen tussen Woestijnvis en de VRT waren volop bezig toen bekend raakte dat Wouter Vandenhaute, via De Vijver, VT4 en VIJFtv wilde kopen. De pogingen om tot een overeenkomst voor de periode 2012-2015 te komen werden meteen voor onbepaalde tijd opgeschort. Nu Vandenhaute zijn slag thuis heeft gehaald, moet de VRT beslissen wat ze wil: een toekomst met of zonder Woestijnvis. Sowieso zijn de bekende Woestijnvisprogramma’s en -gezichten nog tot halverwege 2012 op de VRT te zien. Wat daarna gebeurt, moet de VRT in samenspraak met de raad van bestuur beslissen. “Er liggen verschillende scenario’s op tafel”, laat gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter weten. “Maar het is nog te vroeg om een analyse te maken. Een exclusief partnership met Woestijnvis was al niet meer mogelijk en is dat in deze nieuwe constructie zeker niet. Er zullen dus zeker dingen veranderen.”

Enkele stemmen binnen de raad van bestuur geven alvast aan dat een samenwerking met Woestijnvis voor hen nog kan. “Waarom niet?”, luidt het. “Ze maken goede programma’s. Maar we moeten nu ons verstand gebruiken en afwegen wat de beste oplossing is. En als we beslissen om verder met Woestijnvis te werken, moeten we goed bepalen onder welke voorwaarden dat kan.” Ook Wouter Vandenhaute gaf gisteren aan nog met de VRT te willen werken. Geen toeval, klinkt het binnen de raad. “De maturiteit van de VRT heeft er mee voor gezorgd dat Woestijnvis is wat het nu is. Een aantal programma’s is bij ons kunnen groeien tot de huidige successen. De slimste mens ter wereld had in zijn eerste seizoen maar 300.000 à 400.000 kijkers. Bovendien kan hij niet met al zijn programma’s zomaar naar VT4 gaan.”

Wat betekent dit voor de VMMa?

Toen het overnamenieuws bekend werd, bleef het heel stil aan de Medialaan, waar de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), moederbedrijf van onder andere vtm en 2BE, kantoor houdt. “De VMMa wenst de overnemers van SBS proficiat en veel succes”, luidde de enige officiële mededeling. Maar die onverschilligheid was maar schijn, want het feit dat VT4 en VIJFtv nu in een nieuwe sterke mediagroep worden ondergebracht met bovendien een gerenommeerd productiehuis als Woestijnvis als hofleverancier is wel degelijk een zware klap.

Een sterkere commerciële concurrent betekent immers meer strijd om de budgetten van de adverteerders. De SBS-zenders halen nu iets meer dan 30 procent van de reclamekoek binnen, de rest vloeit ongeveer allemaal richting Vilvoorde. De ambitie is om met VT4 en VIJFtv 40 procent van de tv-reclamemarkt binnen te halen. Voor vtm zou dat al snel vele miljoenen euro’s minder reclame-inkomsten betekenen. “Als ik Peter Quaghebeur (de baas van de VMMa, JDB/PD) was, dan zou ik me nu al voorbereiden op een lager marktaandeel”, zegt een kenner van de reclamemarkt. “Hoeveel zullen we verliezen en hoe kunnen we dat opvangen? Ik denk dat vtm nu iets te veel aan programma’s uitgeeft. Met minder kun je dezelfde winsten boeken.” (JDB/PD)