Direct naar artikelinhoud

'Reconstructie Sierre roept meer vragen op dan ze beantwoordt'

De reconstructie van de busramp in het Zwitserse Sierre roept meer vragen op dan ze beantwoordt, stelt Evy Laermans, weduwe van de chauffeur. Ze reageert daarmee op de eerdere uitspraken van forensisch experte Selma Eikelenboom.

Die gaf in het Nederlandse tv-programma Een Vandaag te kennen dat de busramp geen ongeval, maar een bewuste daad was. "Wij denken dat de stuurbewegingen om tegen de muur te rijden bewust zijn gemaakt." Dat zou de hypothese van een zelfmoordpoging bevestigen.

Bij de busramp in maart 2012 lieten 22 kinderen, vier begeleiders en twee buschauffeurs het leven. De Zwitserse autoriteiten konden de piste van een wanhoopsdaad nooit volledig uitklaren. Een groep ouders vroeg het gerecht om een reconstructie, maar de procureur weigerde dat. Daarom schakelden de ouders zelf het onderzoeksbureau Independent Forensic Services (IFS) in.

Een identieke bus legde eenzelfde traject af om uitsluitsel te krijgen op de vraag of buschauffeur Geert Michiels (34) opzettelijk tegen de tunnelwand reed. Uit de eerste resultaten blijkt nu dat de chauffeur twee gecontroleerde stuurbewegingen moest maken om tegen de muur te botsen. "Een onoplettendheid of een appelflauwte zijn geen aanvaardbare oorzaken", stelde Eikelenboom.

Hoger zwaartepunt

Weduwe Evy Laermans, die de piste van een zelfmoordactie altijd uitgesloten heeft, stoort zich eraan dat de onderzoekers geen informatie geven over de elementen die de bus kunnen beïnvloeden. "Elk voertuig reageert anders. Bij de verongelukte bus zaten de passagiers boven de chauffeurs. Een voertuig met een hoger zwaartepunt zal anders reageren dan een laag voertuig."