Direct naar artikelinhoud

Iedereen is dol op 'Das Auto'

De ene Duitse autobouwer na de andere pakte afgelopen week uit met recordcijfers. De Duitse auto-industrie floreert dankzij de onstuimige economische groei in Brazilië, Rusland, India en China. De snel stijgende overzeese vraag naar Duitse auto's compenseert ruimschoots de dalende vraag in West- en Zuid-Europa.

Volkswagen AG is hard op weg de grootse autoproducent ter wereld te worden. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Duitse concern deze week publiceerde.

De fabrikant van onder meer Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Bentley heeft het beste jaar uit zijn geschiedenis achter de rug. Volkswagen AG maakte vorig jaar ruim 11 miljard euro winst. Wereldwijd verkocht het concern voor het eerst meer dan 8 miljoen auto's - genoeg om Toyota te passeren op de wereldranglijst van grote autofabrikanten.

Toyota werd het afgelopen jaar geteisterd door natuurrampen. In Japan liep de productie averij op door de aardbeving van 11 maart 2011 die werd gevolgd door een verwoestende tsunami. Maar het is te simpel om het succes van Volkswagen te verklaren uit de tegenspoed van de Japanners.

Grootste producent

Volkswagen heeft zichzelf al langer ten doel gesteld General Motors in 2018 van de troon te stoten als grootste autoproducent. Volkswagen besloot daarom jaren geleden, evenals BMW en Daimler, zwaar in te zetten op de opkomende markten ver van Duitsland. Die strategie sorteert effect.

Duitse auto's zijn ook buiten Europa een statussymbool. Nu steeds meer Chinezen en Indiërs het geld hebben om zich van de massa te onderscheiden, zijn de Europese luxewagens daar nauwelijks aan te slepen. De verkopen van merken als Audi (onderdeel van Volkswagen AG), BMW en Mercedes stijgen in China en India met tientallen procenten per jaar. Voor BMW en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, was 2011 eveneens het beste jaar ooit.

Klassieke exclusieve Europese auto's winnen dankzij het grote aantal nieuwe rijken in de opkomende economieën ook weer aan populariteit. Rolls-Royce, eigendom van de BMW Group, verkocht vorig jaar 30 procent meer auto's dan in 2010. De groei zat vrijwel volledig buiten Europa. Bentley verkocht vorig jaar zelfs twee keer zoveel auto's dan het jaar ervoor. Het klassieke Britse merk, nu eigendom van Volkswagen, is vooral populair bij oliesjeiks.

Ook gewone middenklassers vinden in Azië gretig aftrek. Een Volkswagen Passat, of een Skoda Octavia, is nog altijd vele malen exclusiever dan de goedkope auto's van de talloze Chinese of Indiase merken die de Aziatische markten overspoelen.

Overzeese fabrieken

De Duitse economie profiteert maar ten dele van het succes van de overzeese auto-industrie in het Verre Oosten. Het merendeel van de 12 miljoen Duitse auto's wordt inmiddels buiten Duitsland geproduceerd. Van de 31 fabrieken van het Volkswagenconcern staan er 19 buiten Duitsland.

Volkswagen verplaatst bewust zoveel mogelijk van zijn productie naar opkomende economieën. Produceren in China scheelt in de transportkosten en Chinese werknemers zijn aanzienlijk goedkoper.

Hoeveel dat scheelt, blijkt wel uit de cijfers van de Volkswagenfabriek in Changchun. Die produceerde vorig jaar 2,3 miljoen wagens. Met een kwart van de wereldwijde productie was de Chinese fabriek goed voor meer dan de helft van de totale jaarwinst van Volkswagen AG.

De directie van Volkswagen heeft besloten al het personeel dat onder een cao valt een eenmalige bonus van 7.500 euro uit te keren. Het extraatje steekt wat schamel af bij de beloning van de directie zelf: Volkswagendirecteur Martin Winterkorn incasseerde 17 miljoen euro.

Volkswagen en BMW verwachten de groei van 2011 ook dit jaar vast te houden. De voortekenen zijn goed: Volkswagen heeft over de eerste twee maanden van dit jaar 7,7 procent meer auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. BMW wil vierduizend banen creëren om verder te kunnen groeien.