Direct naar artikelinhoud

Tieneridolen van internet komen naar Antwerpen

U dacht dat al die internauten niet buiten komen en geen belang hechten aan echt contact? U dwaalt. Volgende week vindt in Antwerpen Belgian Tube Days plaats, het eerste YouTube-evenement in ons land, waar YouTubers hun fans ontmoeten. 'Deze internethelden zijn als tieneridolen.'

"Voor de kijker", antwoordden YouTube-sterren Ergin Arslanbas, alias Achterklap, en Zakaria Ben, alias Za Ka, in oktober vorig jaar, toen deze krant de vraag stelde waarom ze elke week of elke dag nieuwe filmpjes op YouTube plaatsen. "Het is zo'n dankbare bezigheid. De relatie met ons publiek is uitstekend, maar er kruipt echt heel veel tijd en energie in", klonk het toen. "Als je het doet voor het geld, dan houd je dit niet vol."

Een uitspraak die wenkbrauwen doet fronsen, want voor de meeste YouTubers - internethelden die populariteit verwerven door regelmatig filmpjes over een bepaald thema te posten - blijft het contact met het publiek nogal, welja, virtueel. Niet helemaal waar, zo wil men u volgende donderdag duidelijk maken in de Antwerpse Waagnatie: dan vindt Belgian Tube Days plaats, het eerste Belgische YouTube-evenement.

België loopt achter

Op dat evenement kunnen fans hun internethelden ontmoeten en zijn er allerhande activiteiten en workshops voorzien die aansluiten bij de filmpjes die populaire YouTubers posten. "De meet-and-greets zijn natuurlijk het belangrijkst, maar er zijn ook drie themazones", legt Dirk Timmerman van Belgian Tube Days-organisator CNR Records uit. "Eentje rond beauty & lifestyle, eentje rond gaming en eentje rond family entertainment."

Het concept komt overgewaaid uit het buitenland. "In onze buurlanden bestaat het fenomeen van bekende YouTubers al veel langer. De community's zijn er ook veel groter: in Nederland, Frankrijk of Duitsland werden de eerste YouTube-evenementen al vijf of zes jaar geleden georganiseerd."

België loopt dus een beetje achter, en de verklaring blijkt relatief simpel. "Je zit hier met een piepkleine markt", verklaart Raf Weverbergh, communicatiestrateeg bij FINN. "Er wordt altijd gezegd dat YouTube-sterren bakken geld verdienen, maar zolang ze geen dure sponsorcontracten hebben, verdienen YouTubers relatief weinig, zeker in verhouding met hun bereik."

De populairste YouTubers in Vlaanderen, zoals Achterklap, hebben een kleine 80.000 abonnees op hun kanaal, maar veel gasten op Belgian Tube Days zijn nog beginners, met een paar honderd subscribers. "Ons motto is: YouTube is van iedereen en voor iedereen, dus we hebben zowel grote als kleine sterren uitgenodigd", vertelt Timmerman. "De grote zijn tenslotte ook ooit klein geweest."

Houdbaarheid

Een evenement waarbij je face to face contact maakt met je publiek kan wonderen doen om nieuwe geïnteresseerden te lokken en naamsbekendheid op te doen - en dat is toch waar het voor veel YouTubers om draait. "Op zo'n evenement kun je fans aan je binden", stelt Weverbergh. "Je ziet hetzelfde principe bij de fans van Thuis, die op fandagen de personages uit hun favoriete soap ontmoeten, of bij de MTV Awards."

Omdat de doelgroep zo jong is - "De meeste fans zitten in de leeftijdscategorie tussen 10 en 18 jaar" - kun je de YouTubers zelfs een beetje vergelijken met tieneridolen, vindt Timmerman. "Eigenlijk verschillen YouTube-sterren niet zo veel van bekendere tieneridolen als One Direction of Justin Bieber: fans willen hen gewoon graag in levende lijve ontmoeten."

Ouders zijn welkom, benadrukt Timmerman, maar het evenement mikt wel specifiek op een minderjarige doelgroep. Wat vragen doet rijzen over de houdbaarheid van het fenomeen: wordt YouTube echt de toekomst van televisie, zoals sommige media tien jaar geleden voorspelden? "Ik denk dat de populairste YouTubers snel zullen doorstromen naar klassieke media, zoals de traditionele tv-zenders. Het publiek zal dan mee verhuizen", stelt Weverbergh. "Maar wie weet? Het kan dat die leeftijdsgroep gewoon meegroeit met het YouTube-fenomeen."