Direct naar artikelinhoud

Tegen 2035 geen diesel, benzine of aardgas meer

De Vlaamse regering komt met een ambitieus energiebeleid. Tegen 2035 mogen er alleen uitstootneutrale auto's verkocht worden, dus geen wagens op fossiele brandstoffen als diesel, benzine en aardgas meer, of hybride modellen. Autofederatie Febiac reageert positief.

Het is voor een land propvol auto's een fikse inspanning, maar in haar nieuwe Energievisie voor 2030-2050 voorziet de Vlaamse regering erin dat er in 2035 geen nieuwe benzine-, diesel- of aardgasvoertuigen meer worden verkocht. In een eerste fase, tegen 2030, moet die verkoop al met de helft omlaag. Hybridewagens ziet de regering als een goed overgangsalternatief, maar tegen 2035 moeten echt alle wagens een nuluitstoot hebben.

Daarnaast streeft de regering naar minder verreden kilometers. "Duurzaam deelvervoer zoals elektrische deelauto's en -fietsen, openbaar vervoer en alternatieven voor vrachtvervoer zijn noodzakelijk", zo staat in de visie.

De visietekst is het resultaat van één jaar overleg tussen minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld), meer dan 40 afgevaardigden uit de industrie, de academische wereld, sociale partners, sectorfederaties en burgers. "Dit is de krijtlijn. Nu al is er een belastingvoordeel voor elektrische wagens. Hoe we het hele plan exact gaan vormgeven, beslissen we in een volgende fase", zegt Margot Neyskens, woordvoerster van Tommelein.

Extra laadpalen

Eind dit jaar moet ons land een energiepact voorleggen een Europa waarin die uitgewerkte plannen moeten staan. Van voertuigen die niets uitstoten de norm maken, vereist in ieder geval betaalbare elektrische wagens en veel meer laadpalen en zal onvermijdelijk een impact hebben op de autobouw en op de verkoop van diesel en benzine.

Wat laadpalen betreft, is Vlaanderen nu gestart met de uitrol van 2.500 publieke exemplaren. Maar nog veel meer laadpalen zijn nodig, want voor een volledige dekking rekenen experts op één paal per tien elektrische wagens. Vandaag rijden er 4.000 à 5.000 elektrische wagens in heel België en staan er in Vlaanderen een kleine 1.000 laadpalen. Tegen 2020 mikt de regering op 60.000 elektrische wagens, dus dat zou 6.000 palen betekenen.

De rekening is niet voor de energieconsument. Elektrisch is ook goedkoper dan diesel of benzine tanken.

Blijft de vraag of er tijdig betaalbare elektrische wagens komen. Onder stimulans van Tesla zetten de grote constructeurs steeds meer in op elektrisch. En hoe meer productie, hoe goedkoper die wagens automatisch worden. Zo komt Tesla dit jaar met een model dat 'nog maar' 35.000 dollar (30.000 euro) kost en General Motors heeft al zo'n optie. Audi bouwt vanaf volgend jaar in ons land de E-Tron Quattro. "Iedereen gaat nu voor elektrisch", zegt Joost Kaesemans van Febiac. "We hebben natuurlijk ook modellen van 10.000 euro nodig. Daarom is dit nieuwe beleid positief. Het schept duidelijkheid en stimuleert de transitie die we willen."

En de tankstations dan?

Dat zegt ook Jonathan Lambregs, mobiliteitsexpert bij Bond Beter Leefmilieu (BBL). "Beleid kan de nodige stroomversnelling veroorzaken. Tesla komt niet uit het niets. Het is zo succesvol omdat Californië eiste dat 10 procent van de geproduceerde vloot elektrisch moest zijn en het bedrijf daarin een zakenkans zag", aldus Lambregs. Over het lot van de tankstations zegt hij: "Die mensen kun je omscholen. Er verdwijnt een oude markt maar er ontstaat een grote nieuwe. Bovendien is er 18 jaar tijd om dit op te vangen."

Kaesemans maakt zich wel zorgen over de batterijen. "Er is grote vooruitgang, maar om het Vlaamse doel te realiseren, zijn er nog lichtere, compactere, makkelijk recycleerbare batterijen nodig waarmee je 500 kilometer kunt rijden. Niemand kan garanderen dat die er tegen 2030 zullen zijn."