Direct naar artikelinhoud

Bert Wagendorp: Smartphone: de centrale van mijn leven

andaag is het vijf jaar geleden dat in Amerika de verkoop van de iPhone van start ging. Sindsdien heeft Apple er wereldwijd ongeveer 218 miljoen van verkocht. De iPhone en zijn lookalikes hebben de wereld en de mens veranderd. Mij ook: de smartphone is de centrale van mijn leven geworden.

Ik communiceer me de hele dag een slag in de rondte, via mail, sms, Twitter, Facebook en - soms - telefoon; nieuwsbronnen verdringen zich om mij te informeren, als ik een adres niet kan vinden kijk ik op mijn scherm, ik kijk naar filmpjes, ik maak foto's, als ik fiets legt het apparaat mijn route vast, ik kan kiezen uit 20 miljoen popnummers. En als het regent, controleer ik of dit inderdaad het geval is.

De moderne mens is in een paar jaar een onverbrekelijke eenheid gaan vormen met zijn minicomputertje. Het straatbeeld is radicaal veranderd: de volledig op zijn schermpje gefixeerde burger is overal.

Hoe zag het leven er in vredesnaam uit vóór de smartphone? In welk communicatief vacuüm brachten wij onze tijd door? Hoe immens moet de verveling destijds (midden 2008) zijn geweest? Hoe overleefde je?

Niemand heeft de wijze waarop ik mijn tijd doorbreng zo veranderd als Steve Jobs. Ik lees minder, ik kijk minder televisie, ik praat minder en ik zit minder maar een beetje voor me uit te staren. Ik verhoud me tot mijn smartphone.

Er is maar één ding dat die verhouding op de proef stelde en dat was de iPad. Die kwam in april 2010 op de markt. Ook allang niet meer weg te denken uit mijn bestaan. Driekwart van alles wat ik lees, lees ik via een tablet - iPad of reader. Google kwam gisteren met een kleine eigen tablet op de markt, de Nexus 7.

Ik weet niet of ik daar nog tijd voor kan vrijmaken.

In het Europees Parlement vond deze week het Media Futures Forum plaats. Op initiatief van digitaal eurocommissaris Neelie Kroes werd daar onder meer gesproken over de toekomst van mediabedrijven in een gedigitaliseerde wereld. Voorzitter was Christian Van Thillo, eigenaar van De Morgen ende Volkskrant.

Voorafgaand aan het forum gaf Van Thillo een interview op de Vlaamse radio (De ochtend, nvdr). Daarin zei hij dat de periode van "alles is leuk en alles kan" - op internet - voorbij is. "Het gratis model is uitgewerkt." Dat hebben voor hem andere mediatyconen - Rupert Murdoch bijvoorbeeld - ook al opgemerkt. Informatie vergaren kost geld, dus er moet voor informatie worden betaald om die activiteit te kunnen voortzetten.

Elektronisch papier

Dat principe wordt volgens Van Thillo in gevaar gebracht door nieuwe technologieën. Die zorgen ervoor dat de dure content van kranten gratis en voor niks bij de lezers komt - en dat tv-reclame wordt weggefilterd. "We moeten op zoek naar modellen die wel werken", zei Van Thillo. "Wat die modellen zijn, weet ik niet", zei hij er helaas achteraan.

iPhone en iPad hebben laten zien hoe snel informatievoorziening kan veranderen en hoe technologie en de slimme uitbating daarvan in razend tempo nieuwe verdienmodellen kunnen creëren. Voorlopig nog vooral voor Apple: van elke digitale Volkskrant die via iTunes wordt verkocht, gaat ruim 20 cent naar Cupertino, Californië.

Maar dat blijft niet zo. Over vijf jaar is de nieuwste iPad van 2012 een mastodont, Apple geen monopolist meer en lees je de briljante uitleg en duiding van de Volkskrant of De Morgen - elk uur geüpdatet - voor een luttel bedrag op elektronisch papier.

Dan zal blijken dat technologie niet de vijand, maar de vriend van de oude informatieverspreiders is.