Direct naar artikelinhoud

Vliegtuigmaatschappijen weigeren boetes voor geluidsoverlast te betalen

Het Brussels Gewest heeft nog bijna 10,5 miljoen euro te goed van luchtvaartmaatschappijen die boetes kregen voor geluidsoverlast op Zaventem. Het gaat om een honderdtal maatschappijen, die soms miljoenen euro's verschuldigd zijn. 'Het is onmogelijk om nog die nog allemaal te innen.'

Het gaat om boetes die het Brussels Instituut voor Leefmilieu (BIM) uitschreef tussen 2000 en 2011 voor de geluidsoverlast van vliegtuigen op Zaventem. "Normaal int het BIM die boetes. Pas als de maatschappijen echt niet willen betalen, komt het dossier terecht bij de minister van Financiën", zegt Nadya De Beule, woordvoerster van Brussels minister van Financiën Guy Vanhengel (Open Vld). "De minister kan vervolgens actie ondernemen, zoals een aangetekend schrijven, rappels of een gerechtsdeurwaarder sturen."

Op 24 januari 2012 had het Brussels ministerie van Financiën nog 406 onbetaalde boetes liggen, samen goed voor een bedrag van 10.423.738 euro. Het gaat om een honderdtal maatschappijen die weigeren de boetes te betalen.

"Gemiddeld spreken we van een schuldvordering van enkele duizenden euro's", zegt De Beule. Toch zitten er ook heel wat hogere bedragen tussen de achterstallige boetes. Twee maatschappijen zijn elk meer dan twee miljoen euro verschuldigd. Nog eens vier vliegmaatschappijen hebben achterstallige boetes van minstens een half miljoen.

Vanhengel werkt aan een nota waarin hij de Brusselse regering voorstelt om voor een aantal dossiers de dwangbevelprocedure op te starten. In overleg met Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) werden daaarom 24 dossiers geselecteerd, samen goed voor 1,6 miljoen euro. "Zodra de regering akkoord gaat, wordt de procedure tot gedwongen inning gestart", aldus De Beule.

Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat de vliegtuigmaatschappijen de achterstallige boetes nog zullen betalen. De Beule: "Heel wat maatschappijen hebben geen adres in België of hebben hun naam veranderd. De kosten om die maatschappijen te dwingen tot betaling zijn misschien hoger dan de achterstallige boetes." Vier betrokken maatschappijen zijn failliet gegaan: Sabena, Sobelair, City Bird en Fly Air. Zij verzamelden samen voor 108.064 euro aan boetes.