Direct naar artikelinhoud

Google deelt uppercut uit aan Spotify en Apple

Met de lancering van muziek-streamdienst Google Play Music All Access gaat Google de strijd aan met Spotify en Apple. Op het pad naar de verovering van de muziekmarkt maakt het technologiebedrijf daarmee een belangrijke inhaalbeweging.

De beurswaarde van Google is voor de eerste keer boven de 3 miljard dollar gestegen, meldt de Financial Times. En dat dankzij de uppercut die het bedrijf uitdeelde aan Apple door het lanceren van een eigen streamdienst voor muziek. Apple was 10 jaar geleden baanbrekend in de digitale muziekverkoop met de oprichting van de iTunes Store, maar hinkt nu achterop omdat het nog geen streamdienst heeft die gebaseerd is op abonnementen. Toch is net die markt aan een spectaculaire opmars bezig, gezien de steeds stijgende populariteit van reeds bestaande diensten als Spotify en Pandora.

Google speelt in tegenstelling tot Apple kort op de bal. Het Amerikaanse technologiebedrijf overtuigde platenlabels stelselmatig om mee te werken aan de nieuwe dienst. Daarbij werden licenties binnengehaald voor meer dan 20 miljoen songs. Bovendien biedt Google Play Music All Access liedjes momenteel ook aan tegen een scherpere prijs dan Spotify en Pandora. De dienst, die momenteel alleen nog maar in Amerika gelanceerd is, mikt daarmee op een miljoenenmarkt die steeds uitdeint. Volgens IFPI, de internationale non-profitorganisatie die de muziekindustrie vertegenwoordigt, hangen momenteel al 20 miljoen gebruikers vast aan een abonnement voor een streamdienst. Een cijfer dat sterk blijft stijgen.

Streamen in België

Hoe zit het met streamen in België? Bert Dehouck van EMI nuanceert de uitspraak dat streaming wel eens de redding van de muziekindustrie zou kunnen zijn. "Ik weet niet hoe het er in de toekomst zal uitzien, maar ik weet wel dat streaming hier in België is nog altijd een startend gegeven is. Of het hier echt doorbreekt, hangt van enorm veel factoren af zoals een wetgevend kader, de breedte van mobiele data, beschikbaarheid en kostprijs", vertelt Dehouck. "Het is trouwens een systeem waarmee je mensen vertrouwd moet maken en het duurt wel even voor je een grote basis opbouwt van betalende gebruikers."

Dehouck stelt ook dat het streamen van muziek volgens hem de fysieke verkoop van cd's en platen niet zal tegenhouden. "Het is eerder een welkome aanvulling. Streamen is vooral goed voor het ontdekken van muziek, maar het zal volgens mij de platenverkoop niet schaden."

Toch blijft een belangrijke vraag hier onbeantwoord. Wat zullen de muzikanten en de platenlabels hieraan verdienen? Daarover heeft Google nog niets vrijgegeven. Blijkbaar was dat nochtans een heikel punt bij Apple. Omdat platenlabels volgens Apple een te groot aandeel van de opbrengst van een streamdienst wilden incasseren, is dat project bij Apple nooit van de grond geraakt.

Nochtans is de verloning van muzikanten en labels niet alleen in de Verenigde Staten maar ook bij ons een hot topic. Senne Guns deed op Radio 1 bij Hautekiet zijn beklag nadat SABAM bij hem aan de deur klopte met een cheque van amper 3,7 euro voor zijn nummer Goudvis, dat 12.000 keer gestreamd werd.

"Stuitende bedragen", zegt Piet Bekaert van Gentlemanagement, die ook in het gesprek met Radio 1 te horen was. "Maar het staat wel nog allemaal in zijn kinderschoenen en die mensen willen ook legaal werken. Het zijn trouwens onderhandelingen die internationaal gebeuren." Ten slotte voegde Bekaert daar nog aan toe dat ook de discrepantie tussen wat radiostations betalen aan SABAM tegenover wat streamdiensten betalen aan SABAM dringend moet besproken worden. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat het verhaal van de streamdiensten ongetwijfeld nog een vervolg krijgt.