Direct naar artikelinhoud

Ryanair slaat munt uit de crisis

Goedkope luchtvaartmaatschap-pijen profiteren van de crisis. Ryanair verbaast vriend en vijand met flinke winst ondanks recente tariefverhogingen. De maatschappij, Europees marktleider voor goedkope vluchten, verhoogt de winstverwachting. Ook Easyjet publiceerde vorige week al positieve kwartaalcijfers.

Ryanair verbaasde maandag door een nettowinst van 15 miljoen euro te presenteren over de laatste drie maanden van 2011. Analisten rekenden op een lagere winst. De lowbudgetmaatschappij heeft de tarieven sinds oktober met 17 procent verhoogd om de stijgende brandstofprijzen op te vangen. De prijsstijging blijkt het aantal boekingen bij Ryanair nauwelijks te beïnvloeden.

Over het hele boekjaar, dat op 31 maart afloopt, verwacht de Ierse prijsstunter een winst van 480 miljoen euro. Dat is 9 procent meer dan eerdere ramingen. Dat de verwachte jaarwinst een veelvoud is van de winst over het laatste kwartaal, is niet verwonderlijk. Maatschappijen als Ryanair richten zich vooral op vakantiegangers, die in overweldigende meerderheid 's zomers reizen.

Easyjet presenteerde vorige week al een omzetstijging van ruim 16 procent. De Britse lowcostmaatschappij zag het aantal passagiers in het laatste kwartaal met 8 procent groeien. Net als Ryanair is de leiding van het bedrijf optimistisch over de groeimogelijkheden van 2012.

Tegenwind

Daarmee presteren de goedkope maatschappijen aanzienlijk beter dan hun gevestigde concurrenten. Air France-KLM en Lufthansa kondigden eerder deze maand reorganisaties en besparingen aan om de verliezen te beperken. Beide luchtvaartgiganten worstelen met de hoge olieprijzen en de recessie.

Ryanair ziet de crisis daarentegen als één grote kans. Met nauwelijks vast personeel kan de maatschappij snel op economische tegenwind inspelen. Zo heeft de maatschappij deze winter kunnen besluiten om 80 van de 270 vliegtuigen gedurende de wintermaanden aan de grond te houden om kosten te besparen. Voor een maatschappij als KLM zou dat nauwelijks een oplossing zijn, omdat de loonkosten doorlopen.

Bovendien denken de luchtvaartmaatschappijen dat luchtreizigers in tijden van crisis veel eerder geneigd zullen zijn voor een goedkope vlucht te kiezen. Lufthansa noch Air France-KLM verwacht dan ook in 2012 te groeien.

Ryanairbaas Michael O'Leary wil van de moeilijkheden bij de concurrentie profiteren. Het bedrijf heeft inmiddels bevestigd een overname van het noodlijdende Spanair te overwegen

Eigenlijk kan alleen de olieprijs echt roet in het eten gooien bij de prijsvechters. Voor het komende boekjaar alleen al verwachten de Ieren een toename van de brandstofkosten van 350 miljoen euro, boven op de 1,2 miljard euro die de maatschappij dit jaar aan kerosine kwijt is. In een verklaring schrijft het bedrijf deze "uitdaging" met vol vertrouwen tegemoet te zien. Vooralsnog bewijst Ryanair beter in staat te zijn deze kosten aan de reiziger door te geven dan de concurrentie.