Direct naar artikelinhoud

'Air Cocaïne'-affaire houdt Frankrijk in de ban

Twee drugssmokkelaars ontsnapten dankzij Front National-politici per speedboot uit de Dominicaanse Republiek. En ex-president Nicolas Sarkozy werd gelinkt aan hun met coke gevulde privéjet. Van gangsterdrama tot politieke thriller: de 'Air Cocaïne'-affaire doet stof opwaaien in Frankrijk.

Voor de Dominicaanse kust scheurde op 19 oktober een speedboot weg met twee lachende drugssmokkelaars aan boord. Het gaat om de privépiloten Pascal Fauret (55) en Bruno Odos (56). In maart 2013 werd het tweetal op de luchthaven van Punta Cana opgepakt met 26 valiezen met in totaal 680 kilo cocaïne. Die lagen aan boord van hun Falcon 50-zakenjet.

In augustus dit jaar werden ze veroordeeld tot een zware celstraf van 20 jaar, maar in afwachting van hun beroep liepen ze nog vrij rond. Nu blijkt dat ze gevlucht zijn naar het eiland Saint-Martin, dankzij een Franse handlanger die achterin de boot zit, Pierre Malinowski.

Toen het trio vijf dagen later vanuit Martinique naar Parijs vloog, werden de amateurbeelden van het onwaarschijnlijk gangsterdrama gelekt aan de media. Malinowski's aanwezigheid zorgde in Parijs meteen voor ophef. Hij is de parlementair medewerker van Front National-europarlementsleden Jean-Marie Le Pen en Aymeric Chauprade.

In een gesprek met Paris Match geeft hij toe de ontsnapping te hebben geïnspireerd. "Ik opperde het idee al op de dag van hun veroordeling in augustus." Chauprade rook toen politiek succes in militaire kringen, waar het FN veel aanhang heeft. Fauret en Odos zijn immers twee ex-gevechtspiloten van de Franse luchtmacht, die na hun arrestatie veel publieke sympathie kregen van hun oud-collega's. Ze beweerden erin te zijn geluisd door de huurder van het vliegtuig

Chauprade erkende zelfs Odos en Fauret enkele dagen voor hun ontsnapping te hebben ontmoet tijdens een etentje, waar de codenaam voor de operatie toepasselijk 'dîner en ville' werd gedoopt. De logistieke aspecten werd georganiseerd door Christophe Naudin, een criminoloog met expertise in luchtvaartveiligheid. De operatie kostte 100.000 euro, "geld afkomstig van giften".

Of de triomfantelijke bekentenis van Chauprade een verstandige zet was? Dat moet nog blijken. De vermoedelijke onschuld van beide piloten is volgens de Franse justitie helemaal geen zekerheid, wel integendeel.

De Franse magistrate Christine Saunier-Ruellan, die al twee jaar geleden belast werd met de drugszaak, startte meteen een nieuw hoofdstuk in haar omvangrijk onderzoek. Na korte tijd op vrije voeten te zijn geweest in Frankrijk werden Odos en Fauret dinsdag en gisteren in Marseille verhoord én aangehouden. De Franse justitie verdenkt beiden actief te hebben meegewerkt aan meerdere cocaïnevluchten vanuit de Dominicaanse Republiek of Ecuador naar Franse luchthavens, en zelfs naar België.

Ook de Dominicaanse Republiek is woest. Zij eisen de uitlevering van beide piloten, wat Parijs tot dusver weigert. In de Air Cocaïne-affaire zitten nu al een tiental mensen in voorhechtenis. Als later tijdens het Franse proces blijkt dat de piloten schuldig zijn, zitten de betrokken FN-politici met een probleem, want dan hebben hun verkozenen leden van een drugsbende geholpen. Al hebben niet alleen zij politieke kopzorgen

Sarko's telefoon

Onderzoeksrechter Saunier-Ruellan voerde in de Air Cocaïne-affaire al liefst acht maanden onderzoek naar ex-president en huidig oppositieleider Nicolas Sarkozy. Het weekblad Journal du Dimanche onthulde afgelopen zondag dat de rechter in maart vorig jaar de geolocatie-gegevens opvroeg van de twee mobiele telefoons die Sarkozy bezat in maart en april 2013; de periode wanneer het drugstransport plaatsvond en werd onderschept.

Ze vroeg eveneens één jaar van zijn telefoonfacturen op om al zijn inkomende en uitgaande gesprekken te bekijken in het kader van 'een onderzoek naar drugsimport'.

De reden voor haar achterdocht is de Falcon 50 waarin de drugs werden aangetroffen. Twee dagen na de vondst in Punta Cana stond hetzelfde toestel gereserveerd voor een vlucht van Parijs naar Bordeaux, met Sarkozy aan boord als passagier. Het onderzoek naar de telefoondata liep echter af met een sisser. "Er is geen verband tussen de gebelde nummers en het onderzoek", klonk het.

De speurders wezen wel op drie andere vluchten die de ex-president met de bewuste Falcon 50 ondernam tussen december '12 en februari '13, naar de VS, Abu Dhabi en Qatar a rato van 100.000 euro per vlucht. Alle vluchten bleken te zijn betaald door de LOV Groupe van mediamagnaat Stéphane Courbit, die Sarkozy's steun inschakelde om een investeringsfonds op te richten. Naar de facturering van de drie vluchten loopt nu een apart onderzoek wegens "mogelijk misbruik van vennootschapsgoederen", wat Sarkozy nog politiek parten kan spelen.

De ex-president, vandaag oppositieleider, noemde het intussen schandalig dat hij onderzocht werd in de drugszaak. "Misschien kan men het deel agenten en de aanzienlijke justitiemiddelen die aan mij werden besteed inzetten tegen terrorisme of mensen die de veiligheid van de Fransen bedreigen."