Direct naar artikelinhoud

Nieuwste automodellen veiliger voor voetgangers

De nieuwste BMW 5 haalt de beste score ooit bij crashtests met voetgangers. Dat blijkt uit cijfers van de onafhankelijke European New Car Assessment Programme. Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) doet de autoindustrie grote inspanningen voor de veiligheid van zwakke weggebruikers, maar faalt bij hoge snelheden elke innovatie.

Inspanningen van autoindustrie om zwakke weggebruikers te sparen lonen

‘De resultaten zijn bemoedigend, maar wie als voetganger aangereden wordt door een personenwagen die 70 kilometer per uur rijdt, maakt bitter weinig kans op overleven’, zegt Werner De Dobbeleer van het BIVV.

Bij de meest recente tests van European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) werden drie nieuwe modellen getest: BMW 5, de Alfa Romeo Giulietta en de Mazda CX7. “Na de vorige slechte scores voor de bescherming van externe zwakke weggebruikers, halen twee automodellen - BMW en Alfa Romeo - nu zeer goede resultaten”, meldt Danny Smagghe van Touring. De BMW 5 haalt daarbij de hoogste score van alle geteste personenwagens van de laatste twee jaar. Zo beschikt dat model over een speciale motorkap die omhoog gaat wanneer er een voetganger of fietser op knalt bij een aanrijding. Daardoor ontstaat er ruimte tussen de motorkap en de harde onderdelen van de motor. Zware hoofdverwondingen worden meestal door deze onderdelen veroorzaakt.

Dezelfde twee modellen van BMW en Alfa Romeo doen het ook goed wat betreft de bescherming tegen een whiplash, de bescherming van inzittende kinderen (zie kader) en de algemene veiligheidssystemen. “Ook hier stellen we een verbetering vast”, aldus Touring en Euro NCAP. Euro NCAP beloont de modellen dan ook met 5 sterren. De Mazda moet het met vier sterren stellen. Reden daarvoor is de veel minder goede score bij de aanrijding van zwakker weggebruikers.

“De autoindustrie doet, in samenspraak met de Europese Unie, heel wat inspanningen om de ‘botsvriendelijkheid’ van auto’s te verhogen”, reageert Werner De Dobbeleer van het BIVV (Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid). “De crashtests van Euro NCAP van de laatste jaren bewijzen die positieve evolutie.

Zo wordt er onder meer naar gestreefd dat voetgangers niet direct worden geraakt aan het bovenlichaam bij een aanrijding. “Ook de veerkracht van de motorkap is belangrijk”, weet De Dobbeleer. Ander belangrijk punt is dat er vooraan zo weinig mogelijk uitstekende delen zijn. Daarom is het ook eigenaardig dat de constructeurs terreinwagens nog steeds met bullbars mogen uitrusten.”

Toch plaatst De Dobbeleer ook ernstige kanttekeningen bij de innovaties. “Hoe goed de wagens ook scoren bij de crashtests, de snelheid bepaalt nog altijd in grote mate de overlevingskansen van de voetgangers na een aanrijding. Bij een snelheid van 30 km/u maakt de voetganger nog 95% kans op overleven. Bij 50 km/u slinkt dat al tot 55%. Wie met 70 km/uur als voetganger wordt aangereden, maakt amper kans het na te vertellen.”

Volgens de meest recente statistieken kwamen in België in 2008 nog 944 mensen om in het verkeer bij een totaal aantal ongevallen van 42.115. Tien jaar eerder, in 1998, waren dat nog 1.500 doden bij 51.167 crashes. “Er is een duidelijk dalende trend”, aldus Werner De Dobbeleer. Het aantal verkeersongevallen waarbij minstens een personenwagen en een voetganger betrokken waren, volgen diezelfde dalende trend: in 1998 nog 125 doden bij 3.040 crashes, in 2008 waren dat 61 doden op 2.792 ongevallen. Ook het aantal zwaargewonden daalde bij die ongevallen sterk, van 664 naar 424. Het aantal lichtgewonden bleef nagenoeg gelijk met 2.408 in 1998 en 2.437 in 2008.

Toch kan het nog beter. Zo kondigde Volvo een ‘Pedestrian Detection System’ aan voor de nieuwe S60 die volgend jaar op de markt komt. Met camera’s detecteert de S60 voetgangers. Bevinden die zich op de weg, dan remt hij automatisch af. Geen overbodige luxe voor een constructeur die veiligheid hoog in het vaandel voert. Volgens Euro NCAP scoorde de Volvo C30 van alle modellen die werden getest in de laatste twee jaren het slechtst wat voetgangersveiligheid betreft. Techniek is ook feilbaar. Toen Volvo vorige maand de verzamelde pers een demonstratie wilde geven van het automatisch remsysteem van de S60, liep het grondig fout en crashte de testauto op een vrachtwagen. “Die technologieën zijn natuurlijk veelbelovend en zullen zonder twijfel meehelpen het aantal slachtoffers te doen afnemen, maar persoonlijk zal ik me als voetganger altijd pas veilig voelen als ik weet dat de chauffeur me heeft gezien”, besluit De Dobbeleer.