Direct naar artikelinhoud

Gentse ouders krijgen sms als hun kinderen spijbelen

In een Gentse school krijgen ouders van spijbelende leerlingen voortaan een sms. Op termijn zal het systeem mogelijk uitgebreid worden naar alle Gentse stedelijke scholen. Maar elders is de sms alweer passé. 'Een gesprek met de ouders werkt beter.'

De ouders van 35 leerlingen van het Gents Centrum Leren en Werken, een school voor deeltijds onderwijs, kregen gisteren een sms én een telefoontje om te laten weten dat hun zoon of dochter niet op school was. Bij het telefoontje krijgen ze een ingesproken bandje te horen dat vertelt dat hun kind afwezig is. Op het einde van het bericht moeten ouders bevestigen dat ze de boodschap goed ontvangen hebben. Als het systeem wordt ingevoerd, komt er ook een keuzemenu, zodat ouders kunnen laten weten dat hun kind bijvoorbeeld ziek is.

Elke dag drie uur bellen

"Vroeger belden we zelf", legt directeur Dirk Damman uit. "Wij hebben 320 leerlingen. Vaak zijn het leerlingen die elders hun draai niet vonden of op hun vorige school ook al regelmatig spijbelden. Een groot deel is ook al boven de 18 jaar en dus niet meer leerplichtig. Dat resulteert in een groot aantal afwezigen. Per dag moesten we gemiddeld 40 telefoontjes doen. Daar waren drie à vier medewerkers elk een uur mee bezig. Ouders zijn vaak niet eens geïnteresseerd of plots daagde de leerling toch nog op. Het was te tijdrovend."

Het systeem om ouders via sms op de hoogte te brengen werd in 2006 in ons land gelanceerd. Een tiental scholen stapte toen mee in het 'School Communication System'. De eerste was de middenschool Prins van Oranje uit Diest. "Na een jaar zijn we er alweer mee gestopt", zegt directeur Gert Van Passel nu. "Het was toch niet zo handig als we dachten. Telefoonnummers veranderen vaak en we misten het contact met de ouders. Het was veel te onpersoonlijk. Een gesprek werkt beter. Ik had ook altijd schrik: wat als een kind een ongeluk had gekregen op weg naar school en de ouders reageerden niet op onze oproep? Als school heb je dan wel je plicht gedaan, maar ik voelde mij er niet goed bij. Nu bellen we weer iedereen op. Dat het meer tijd kost, nemen we erbij."

Elders wordt het systeem wel nog gebruikt, maar niet altijd. "Wij sturen enkel een sms wanneer een leerling te laat is", zegt Peter De Ceuster van het Technisch Atheneum Boomgaard in Turnhout. "Bij afwezigheid bellen we nog steeds. We vinden een gesprekje met de ouders op zo'n moment belangrijk. Dan kun je korter op de bal spelen." Grote aanbieder destijds was het Brusselse bedrijf Mergroup. Dat is inmiddels overgestapt op tracking systemen voor bedrijfswagens. Van sms-software voor scholen is geen sprake meer.

Erfenis van vorig bestuur

Toch investeert het Gentse stadsbestuur nu in een systeem dat elders al afgevoerd werd. Over de kostprijs wordt niet gecommuniceerd. Er zijn "beperkte" instapkosten voor de Belgacomsoftware en de sms'jes en telefoontjes worden per oproep betaald. "Dit is een erfenis van het vorige bestuur", zegt een kabinetsmedewerker van schepen van onderwijs Elke Decruynaere (Groen). "We willen het een kans geven, maar het zal sowieso grondig geëvalueerd worden op het einde van het schooljaar voordat we beslissen om het al dan niet uit te breiden."

Ook directeur Damman, wiens school uitgekozen werd als testcase, wacht af. Hardnekkig spijbelen is een probleem in Gent: vorig schooljaar was 11 procent van alle Gentse leerlingen minstens tien halve dagen ongewettigd afwezig. "Maar het zit in dalende lijn", zegt Damman. "Ook bij ons op school. We hopen door dit systeem meer tijd vrij te krijgen om de leerlingen bij te staan die echt opgevangen moeten worden."