Direct naar artikelinhoud

Vliegdossier blijft aan de grond

Premier Charles Michel (MR) roept de gewesten samen voor een bemiddelingspoging rond de Brusselse geluidsnormen. Een spoedvergadering onder minister François Bellot (MR) voorspelt weinig goeds.

Wie vier ministers op hun vrije zondagochtend naar Brussel laat komen, heeft maar beter een goede reden. Dat blijkt niet het geval op het spoedoverleg dat federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zondagochtend samenroept op zijn kabinet. Het overleg over de Brusselse geluidsnormen blijkt een zoveelste oplijsting van de standpunten. Tot een toenadering komt het allerminst.

Naast Bellot zitten mee aan tafel: Vlaams milieuminister Joke Schauvliege (CD&V), haar Brusselse evenknie Céline Fremault (cdH), Brussels minister van Economie Didier Gosuin (FDF) en Waals minister René Collin (cdH). "Het was een zeer vreemde vertoning", zegt een welingelichte bron. "Tot ieders verbazing had Bellot geen voorstel of compromistekst bij. We hebben niet meer gedaan dan een zoveelste tour de table."

Vrijdag kwamen de kabinetschefs en de raadgevers van de bevoegde ministers al samen voor een topoverleg. Ook die vergadering leverde naar verluidt weinig op.

Hoogspanning

De strenge geluidsnormen boven het Brussels Gewest zetten de Wetstraat onder hoogspanning. Tot nu toe tolereert Brussel de overtredingen, maar op 22 februari dreigt die tolerantie weg te vallen. Daardoor zouden vliegmaatschappijen op Zaventem plotseling geldboetes moeten betalen, tenzij ze hun piloten over Vlaams grondgebied sturen. Sommige smeden verhuisplannen.

De situatie is zo ernstig dat premier Charles Michel (MR) vanochtend een bemiddelingspoging onderneemt. Dat is uitzonderlijk, want de geluidsnormen zijn een gewestelijke bevoegdheid waarover hij in principe niets te zeggen heeft. Maar Michel is op zoek naar een oplossing. Hij wil de toekomst van de nationale luchthaven veilig stellen, maar ook de stabiliteit van zijn regering.

De MR van Michel en Bellot wordt vanuit Brussel onder vuur genomen door cdH, PS en FDF, die op federaal niveau in de oppositie zitten. Zij hopen met hun onverzettelijkheid stemmen te winnen bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Het vliegdossier kan hun kiescampagne maken of kraken.

Tegelijk groeit in de Wetstraat het ongenoegen over de rol die N-VA speelt. De gretigheid waarmee minister-president Geert Bourgeois en minister van Mobiliteit Ben Weyts (beiden N-VA) vorige week het compromisvoorstel van het Brussels Gewest afschoten, roept bij sommigen vragen op. Willen zij wel dat Michel slaagt? Of willen ze stiekem bewijzen dat België niet werkt?

De federale inmenging ligt in ieder geval gevoelig bij N-VA en CD&V. Beide partijen dringen erop aan dat Bellot met zijn federale vliegwet komt. Die zou de vluchten boven Zaventem eerlijk spreiden en voor de nodige stabiliteit zorgen. Zo kan Vlaanderen vervolgens gerichte maatregelen nemen om de overlast op te vangen.

Een voorstel dat het alvast niet zal halen, is dat van Brussels Open Vld-minister Guy Vanhengel. Die stelde dit weekend voor om de luchthaven 1.800 meter te verplaatsen. Zijn voorstel werd door zijn eigen voorzitter Gwendolyn Rutten en door Weyts teruggefloten, waarop hij verduidelijkte dat het niet de bedoeling was om de luchthaven te verplaatsen, enkel om de startbaan ervan te verlengen.

Vandaag staan de verwachtingen laaggespannen. Premier Michel laat niet in zijn kaarten kijken, maar de kans is groot dat Vlaanderen een nieuw belangenconflict neerlegt. Daardoor worden de Brusselse geluidsboetes 60 dagen uitgesteld. Die druk op de 'pauzeknop' moet dan de nodige ademruimte geven om een oplossing te vinden.