Direct naar artikelinhoud

'Foutloos schrijven is een kwestie van fatsoen'

'Olga', 'Beroemden', 'Onomatopee': mooie woorden zijn het, de titels van hun laatste voorstellingen. Zouden ze ook in het Dictee zitten? Kees van Kooten doet De Koe: het zou alvast een fijne alliteratie zijn. Een assonantie trouwens ook. Acteur en maker Peter Van den Eede is benieuwd naar wat de Nederlander ervan gebrouwen heeft. "Ik ben een fan van hem. Een groot tv-maker, stilist en taalman."

Vindt u spelling belangrijk?

"Als ik een mail of brief krijg waarin fouten staan, dan is dat toch wat onbeleefd, vind ik. Zonder fouten schrijven is een kwestie van fatsoen. Van respect ook. Nu ja, het hangt ook af van wie de schrijver is. Er zijn er die de meest afschuwelijke fouten schrijven en zich dat toch kunnen permitteren, omdat ze nu eenmaal edele mensen zijn. Maar de meeste mensen krijgen toch iets ordinairs als ze onzorgvuldig schrijven.

"Om kort door de bocht te gaan: het is een beetje zoals Nederlandse en Franse obers. De Nederlander kan nog zo zijn best doen om chique te doen, hij zal het nooit helemaal zijn. De Parisien daarentegen kan zo boertig doen als hij wil, hij is altijd chique. Stijlvol zijn en tegelijk je voeten kunnen vegen aan de regels: dan wordt het interessant, vind ik."

Met welke houding neemt u deel aan het Dictee?

"Men heeft mij gerustgesteld: het aantal individuele fouten wordt niet bekendgemaakt, behalve van de winnaar. Ik ga toch meer fouten maken dan gewoonlijk, omdat je zo bewust bezig bent met schrijven.

"Op de lagere school was ik de beste in dictees. En plots veranderde dat, omdat ik ineens begon na te denken over wat ik schreef. Daardoor begon ik basisfouten te maken. Ou en au, ei en ij: ik verwisselde het allemaal. Omdat ik mijn innerlijke schrijfautomaat verbrijzeld had. Die fase van twijfel en nadenken is gelukkig overgegaan, maar op het Dictee zal dat opnieuw even de kop opsteken: elk woord gaat aandacht krijgen. Dat is geen normale situatie.

"Het is zoals op de toneelschool: je hebt talent, maar in het eerste jaar wordt alles zo onder de microscoop gehouden dat je het gevoel krijgt niets meer te kunnen."

Wat is voor u het mooiste Nederlandse woord?

"'Volledig': een schitterende paradox." (smu)