Direct naar artikelinhoud

Luchtvaartpolitie plant hardere acties

De luchthavenpolitie van Zaventem hield gisterenochtend prikacties tegen het chronische personeelstekort. Het overleg liep af op een sisser. De vakbonden kondigen meteen scherpe acties aan. 'We zijn nog heel braaf geweest', waarschuwt vakbondsman Vincent Houssin.

"Aankomen, uitstappen, grenscontrole, veiligheidscontrole, weer instappen. Datdoet de reiziger op een half uur, en de politie moet maar volgen", foetert Martin De Keyzer van politievakbond NSPV. De luchthaven-

politie klaagt over een nijpend tekort aan personeel. In de luchthaven werken 400 agenten. Dat zijn er bijna 80 te weinig, zeggen de vakbonden.

Om 8 uur verzamelde een dozijn vakbondsafgevaardigden in de vertrekhal van Zaventem. De controles werden een half uur lang uitgevoerd door twee in plaats van vier agenten. Gevolg was een wachtrij van zowat 200 meter, al bleef de hinder voor de reiziger beperkt. De langste wachttijd was 20 minuten. "Wie op tijd naar de luchthaven is gekomen, heeft zijn vlucht zonder problemen gehaald", zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport Company (BAC).

Toeval

Volgens BAC liepen gisteren 12 vluchten 15 tot 35 minuten vertraging op door de actie. "Wij tonen begrip voor hun eisen, maar betreuren uiteraard deze actie. Die valt op het piekmoment van een absolute piekdag, hetgeen zeer slecht is voor het imago van de luchthaven", zegt Van der Cruysse.

Vakbondsman Carlo Medo van politievakbond NSPV heeft het over "een zeer toevallige samenloop van omstandigheden." Vrijdag sprong het overleg tussen vakbonden en overheid na drie maanden af. "We merkten dat er niet meer naar ons werd geluisterd", verklaart Medo. Verder overleg liep ook gisterennamiddag op een sisser af. De vakbonden kondigen scherpe acties aan, al zullen die allicht nog niet vandaag beginnen. "We zijn tot nu toe heel braaf geweest", oordeelt Vincent Houssin van VSOA Politie.

Het personeelsgebrek op de luchthaven van Zaventem is een oud zeer. "Toegegeven: je kunt geen blik agenten opentrekken. Maar het personeelstekort en de werkdruk zijn onhoudbaar geworden", zegt Medo.

"Alle agenten staan onder enorme stress en kloppen massaal overuren. Personeel werkt soms negen dagen op tien. Dat leidt dan weer tot een grote uitval en

absenteïsme."

De vakbonden leggen de schuld ook bij de Afrikavluchten van Brussels Airlines. "Afrika is booming business. Alleen is de concurrentie zo groot, dat Brussels Airlines haar passagiers meteen op bestemming wil brengen. Daarom komen de vluchten uit Afrika 's ochtends aan, zodat passagiers een uurtje later al op een ochtendvlucht binnen de Schengenzone kunnen stappen. Een verschroeiend tempo", vertelt De Keyzer van NSPV.

Bovendien lanceerde Brussels Airlines vorige maand een lijnvlucht naar JFK Airport in New York. "Die komtóók 's ochtends aan, waardoor de politie op korte tijd de passagiers van zeven vluchten door de grenscontrolemoet sluizen. Dat is met de huidige capaciteit onmogelijk", aldus De Keyzer.