Direct naar artikelinhoud

Brussels Airport stelt expansie uit

De passagierstrafiek groeit te traag en Brussels Airport verwacht niet snel beterschap. Daarom wordt de uitbreiding van Pier A, een investering van 170 miljoen, voor minstens vijf jaar uitgesteld.

De nationale luchthaven heeft er een handje van weg om grote investeringsprojecten al stoemelings aan te kondigen. Of ze al even discreet weer af te voeren. Maanden geleden viel de beslissing bij Brussels Airport om Pier A niet uit te breiden in westelijke richting. Een ingrijpende koerswijziging die pas het daglicht zag maandagmiddag tijdens een gesprek dat de krant De Tijd had met CEO Arnaud Feist over de recente schuldenherschikking van het bedrijf.

Ook in 2007 kwam eerder toevallig het nieuws naar buiten dat de luchthaven een lagekostenterminal plande om mee te profiteren van de expansiegolf van die vorm van trafiek. Vier jaar later liet Feist bij de aankondiging van het investeringsplan 2011-2016 horen, dat die low-costterminal naar de Griekse kalender werd verwezen. In plaats daarvan zou er wel een uitbreiding van Pier A komen en een connector die deze pier bovengronds met de terminal zou verbinden.

De connector, goed voor een investering van 71 miljoen, komt er wel degelijk, maar Pier A West niet, naar verluidt een investering van 170 miljoen. "De passagierstrafiek groeit trager dan verwacht, daarom hebben we het project uitgesteld", zegt Feist. Vorig jaar kwamen er maar 1 procent passagiers bij, na zes maanden in 2013 staat de teller op plus 0,4 procent. Daarmee schrapt Zaventem zijn grootste investeringsproject op middellange termijn.

De uitbreiding komt er nu ten vroegste in 2020. "De afspraak met onze klanten was dat de tarieven zouden verhoogd worden als Pier A West gerealiseerd werd. Maar hogere tarieven voor een project dat niet echt nodig is, vonden de luchtvaartmaatschappijen geen goed idee", verdedigt Feist de beslissing. Brussels Airport blijft inderdaad achter op de concurrentie. Tot mei kende de Europese luchtvaart een groei van 3,1 procent, Zaventem moest het met 0,2 procent stellen.

Winst is prioriteit

Dat Brussels Airport het de laatste tijd minder goed doet, heeft verschillende oorzaken. Zo heeft de grootste klant Brussels Airlines zijn Europees aanbod met 4 procent afgeslankt om besparingsredenen; American Airlines vertrok en Jet Airways zakte van 6 naar 4 dagelijkse vluchten. Bovendien blijft Charleroi knagen aan het Europese netwerk van Zaventem.

Maar in tegenstelling tot Charleroi is Brussels Airport minder gefocust op marktaandeel, winst is prioriteit nummer één. Investeringen die niet snel rendement opleveren zijn geen spek naar de bek van de Australische infrastructuur- en de Canadese pensioenfondsen, de grootste aandeelhouders. De Belgische staat, die 25 procent bezit, staat ook niet te springen om extra miljoenen in de luchthaven te pompen. "Inzake rendabiliteit behoren we nu wereldwijd tot de beste van de klas", glimlacht Arnaud Feist niet zonder trots.