Direct naar artikelinhoud

Hoogmis voor autofreaks in Frankfurt neemt blitse start

De hoogmis voor iedereen die diesel door de aderen heeft stromen. Zo wordt het Internationale Autosalon in Frankfurt weleens genoemd. Hoewel Porsche zeker niet het enige merk is om met grote, snelle krachtpatsers uit te pakken, ligt de nadruk vooral op kleine en zuinige wagens.

Marktleider Volkswagen spaarde kosten nog moeite om zijn nieuwe, compacte Up! voor te stellen. De stadswagen moet de vervanger worden van de Lupo en de Fox. Ook Renault en Fiat kwamen met vernieuwde modellen van populaire compacte wagens, respectievelijk de Twingo en de Panda.

Zelfs bij de premiumfabrikanten ging de meeste aandacht naar de kleine modellen: Daimler stak heel wat energie in het promoten van zijn vernieuwde B-klasse en de elektrische stadswagen Smart. BMW stelde de nieuwe 1-Series voor en Audi presenteerde een concept van een nieuwe A2.

"Er zijn twee trends waar de autosector rekening mee moet houden: de verstedelijking en de duurzaamheid", zegt Norbert Reithofer, gedelegeerd bestuurder van BMW.

Beide trends zorgen dat zuinige stadsauto's aan populariteit winnen. Maar ook de opkomst van groeilanden als India, China en Brazilië zorgen ervoor dat westerse automakers inzetten op kleinere modellen. Een kleine wagen is makkelijker haalbaar als de eerste aankoop van een gezin. Kleiner is vaak immers goedkoper. Daarmee zit de sector ook goed als het economisch de verkeerde kant opgaat in Europa en de VS.

Groene boodschap

Dat er zorgen zijn over de Europese economie en de impact ervan op de autosector was niet te merken op de stands van de Duitse autobouwers. Zij spelen een belangrijke thuismatch in Frankfurt en omdat ze allemaal, met uitzondering van Opel, een goed 2010 en een prima eerste jaarhelft achter de rug hebben, mocht dat eens in de verf worden gezet.

Volkswagen en Daimler organiseerden op de vooravond van de beurs events om de pers al een blik te gunnen op de modellen die de dag nadien in première gingen. VW-dochter Audi weigerde een klassieke stand in een van de vele expohallen en bouwde zelf een gigantische constructie inclusief een klein racecircuit.

De grote showelementen contrasteerden met de groene boodschap die de autobonzen wilden meegeven. Het verbruik en de CO2-uitstoot worden veel meer beklemtoond dan paardenkracht. Ook in groene thema's proberen automakers elkaar te overklassen. "Wij bieden het grootste aantal modellen aan met een uitstoot van minder dan 140 gram CO2 per kilometer", klonk het zelfverzekerd bij VW. Reithofer wees er fijntjes op dat BMW de nummer één is van de autosector in de Dow Jones Sustainability Index, en dat voor het zevende jaar op rij.