Direct naar artikelinhoud

'Veel werk, maar het is echt kicken'

MEER DAN RADIO. The hottest place in cyberspace? Instagram. Maar hoewel daar meer volk zit dan op Twitter weten mediamerken nauwelijks hoe ze ermee moeten omgaan. Behalve StuBru. Wat is hun geheime recept?

VRT-Nieuws heeft 196 volgers op Instagram. Het Laatste Nieuws telt er 1.850, De Morgen heeft er 4.300 en MNM 8.090. Peanuts in vergelijking met de 48.000 volgers van Studio Brussel. "We waren er vroeg bij", vertelt Brecht Vaes (27), webcoördinator van de jongerenzender. "Ons team bestaat uit drie mensen die al lang van Instagram hielden. Toen er een app voor Android kwam, dachten we: nu wordt het groot genoeg om ook een account voor StuBru te beginnen."

Jullie zitten natuurlijk ook bovenop fantastisch materiaal. De radiopresentatoren van Studio Brussel zijn populair en krijgen ook nog eens non-stop sterren over de vloer. Zo brengen jullie foto's van Vincent Byloo met Dotan of van Sam De Bruyn met Lieven Scheire.

Brecht Vaes: "Niet alleen wat op de radio gebeurt is interessant, ook wat achter de schermen gebeurt. Dat kunnen we dankzij Instagram laten zien.

"We proberen onze presentatoren ook te stimuleren om zo goed mogelijk aanwezig te zijn op sociale media. Zo maken we elkaar daar groot. Dat kan ook frustrerend zijn. Als je zo geïnvesteerd hebt in een sterk online profiel voor Siska Schoeters en ze beslist om naar de concurrentie te gaan, gaat dat merk ook met alle opgebouwde likes lopen."

Zijn er nog andere trucs om het aantal volgers te verhogen?

"Je moet zo dicht mogelijk bij je community staan. Toen Paolo Nutini in Vorst Nationaal speelde, zag ik overal foto's van dat concert opduiken. Die zijn wij vervolgens allemaal met de StuBru-account gaan liken. Die mensen gingen op hun beurt ons volgen. Meer zelfs, sommigen posten meteen screenshots waarop je zag dat StuBru hen geliket had."

En dat doen jullie met een webredactie van drie mensen?

"Ja, dat is erg arbeidsintensief, maar je doet het ook voor de kick. Je ziet het aantal likes de lucht in gaan en dat doet iets met een mens. (lacht)"

Veel media investeren niet in Instagram omdat je niet kunt doorlinken naar je eigen site. Jullie mogen dan wel 48.000 volgers hebben die jullie berichten leuk vinden, ze gaan er niet van naar de radio luisteren, toch?

"Wij hebben de luxe dat we geen businessmodel hebben waarbij we elke dag zoveel mogelijk clicks moeten halen. Wij willen met onze audiovisuele content zoveel mogelijk mensen bereiken, en via onze sociale activiteiten bereiken we met onze content mensen die niet meer naar de radio luisteren. Ze luisteren misschien wel naar onze Spotify-lijsten of naar onze programma's via Soundcloud.

"Wat ook leuk is aan Instagram is dat er geen algoritme achter zit, zoals bij Facebook. De feed is chronologisch, waardoor iedereen die even scrolt je beeld altijd ziet. Zo kun je op een laagdrempelige manier een mooie stream aan kwaliteitsvolle content aanbieden en je bereikt er best een groot publiek mee.

"Wij - het onlineteam - noemen ons wel eens het reclamebureau van Studio Brussel. Via Instagram kunnen we laten zien hoe leuk het is om bij Studio Brussel te werken. Je creëert er heel snel een love brand(een merk dat een blijvende plaats verovert in het hart van de consument, BDC) mee."

Hoe zie jij Instagram evolueren? Staat het in zijn kinderschoenen of is het leukste er alweer vanaf en zitten we binnenkort allemaal op Snapchat?

"Ik ben het zelf alvast nog niet beu. Er is ook nog veel groeipotentieel. We denken er nu over na om het popnieuws in filmpjes van 10 seconden aan te bieden, zoals de filmpjes van Ninjanieuws.

"Het publiek is jong maar duidelijk ouder dan op Snapchat. Ik hoop dat de jonge mensen niet gaan afhaken. Als Facebook (dat Instagram voor 1 miljard dollar gekocht heeft, bdc) er advertenties tussen gaat stoppen zullen ze snel weg zijn, vrees ik. Momenteel zie je op Instagram ook niet de negatieve comments die je overal op Facebook leest. Daar kunnen wij geen scheet meer laten of we moeten ons bij andere media verantwoorden. Op Facebook zijn we het slachtoffer van ons eigen succes. Daar zitten veel verzuurde mensen. En Twitter is meer een persbureau geworden, het geeft je een overzicht aan nieuwsberichten maar niemand klikt ergens op en er is heel weinig interactie. Instagram heeft toch een ander soort gebruikers."