Direct naar artikelinhoud

Zelfs prei verpakt op maat van minigezin

De inkrimping van de Belgische gezinnen verplicht bedrijven om hun vertrouwde formules aan te passen. Reizen, winkelen en wonen: het gebeurt steeds meer op maat van minigezinnen en alleenstaanden. Zo houdt speciale verpakking de charcuterie langer houdbaar en bieden reisorganisaties brochures aan met hotels zonder single supplementen.

2,31 gezinsleden telde de Belgische huiskamer in 2009. Niet bijster veel, zo weet de FOD Economie, want in 1970 bestond een gemiddeld gezin nog uit 2,95 personen. Een afname dus met meer dan een vijfde van 1970 tot 2009. Vooral in Vlaanderen wordt het steeds stiller rond de keukentafel, want daar is de gezinsgrootte zelfs met een kwart gedaald.

Die 'gezinsverdunning', de trend naar kleinere gezinnen, eenouderhuishoudens en alleenstaanden, schudt het koopgedrag van de Belg grondig door elkaar. Op de huizenmarkt bijvoorbeeld, waar vooral huurappartementen grote successen boeken. "Bouwpromotoren hebben brood gezien in de kleine gezinnen", vertelt Philippe Janssens van adviesbureau Stadim. "In Antwerpen is 93 procent van alle goedgekeurde bouwaanvragen gericht op appartementen. De promotoren halen er meer winst uit dan uit een klassieke gezinswoning. Een selffulfilling prophecy, want dat creëert een schaarste van gezinswoningen, niet bepaald een stimulans om aan gezinsuitbreiding te doen."

Gezinsverdunning betekent niet alleen kleinere, maar ook meer gezinnen. Op de wachtlijsten voor sociale woningen staan vandaag bijna 38.000 gezinnen, ofwel drie procent meer dan vorig jaar. Naast een gebrekkige woningvoorraad, beschikken immers steeds meer gezinnen over slechts één inkomen.

Vis per filet, vlees per stuk en een ruim assortiment aan bereide maaltijden. "Kleinere verpakkingen voor kleinere gezinnen", stelt Roel Dekelver van Delhaize. De warenhuisketen speelt naar eigen zeggen volop in op de het verschrompelde Belgische gezin. "Onze charcuterie zit niet toevallig in multi-layer pack. Het zorgt voor een langere houdbaarheid, zodat kleine gezinnen geen voeding hoeven weg te gooien", aldus Dekelver.

"Het is trouwens een cliché dat alleenstaanden alleen geïnteresseerd zijn in snelle snacks. Ook zij hechten veel belang aan een gezonde maaltijd." Dat hebben ook de Mechelse Veilingen in Sint-Katelijne-Waver begrepen. Daar worden nu ook hoesjes op maat gemaakt voor één stronk prei, "omdat de vraag naar individueel verpakte producten stijgt."

Klein of groot, de Belg gaat op vakantie. "En het mag iets kosten", vertelt Hans Vanhaelemeesch van Jetair België. "In plaats van een grote hotelkamer geven gezinnen nu ook de voorkeur aan aparte kamers, maar met een gemeenschappelijke deur." Thomas Cook biedt in haar brochures dan weer lijsten aan met hotels waar geen supplement wordt aangerekend voor alleenstaande ouders. "We kunnen steeds meer hoteliers overtuigen om het supplement te laten vallen", zegt Baptiste van Outryve. Dat is niet altijd evident vanuit hun cultuur, maar we leggen dan uit dat het in België heel normaal is."

Wie zich maar weinig aantrekt van de gezinsverdunning, is ten slotte de autosector. "Gezinnen waren misschien nog nooit zo klein, maar de auto is nog nooit zo groot geweest sinds de jaren '60", lacht Joost Kaesemans van automobielfederatie Febiac.