Direct naar artikelinhoud

Festival van kwetsende opmerkingen

Het Eurovisiesongfestival is een hoogmis voor twitteraars om gevatte commentaar te geven op de internationale artiesten. Ook vanavond zal Twitter weer vol staan met vaak erg kwetsende opmerkingen over de inzendingen. 'Nu mag het eens.'

#Eurovision: tijdens de halve finales deze week was deze hashtag snel trending op Twitter. De tweets die daaronder werden verzameld, gingen over zowat alles, maar zelden over de muziek. En vaak zijn de outfits of uiterlijke kenmerken van de performers dankbare munitie voor tweetende lolbroeken.

Peter Van de Veire, die de uitzendingen van de halve finales van commentaar voorzag voor de VRT, merkt ook op dat veel Twitter-gebruikers zich heel scherp uitlaten over de artiesten.

"Bij zowat alles wat je op de radio of op de televisie doet, kun je natuurlijk opmerkingen verwachten", zegt hij. "Maar bij het Songfestival gaat er hard aan toe. Wie in de media werkt, ontwikkelt met de jaren wel een dik vel tegen dit soort van reacties. Maar de meeste artiesten op het Eurovisiesongfestival zijn vreselijk jong. Zij nemen die tweets vaak te persoonlijk."

Een kleine anekdote over de halve finales vind Van de Veire behoorlijk veelzeggend. "Ik heb gehoord dat drie dames van de Nederlandse groep O'G3NE hun mobiele telefoons moesten afgeven, zodat ze geen negatieve prikkels zouden krijgen voor ze het podium opgingen."

Tijdens Eurosong lijken alle remmen even los te gaan, vertelt Katrijn van Bouwel, een schrijfster met meer dan 12.500 volgers op Twitter. "'Nu mag het eens', is zowat het devies van de meeste twitteraars", zegt ze.

Onlangs heeft Van Bouwel besloten om zelf niet meer deel te nemen aan het gekrakeel, omdat het moeilijk is om je over Eurovision vrolijk te maken zonder kwetsend uit de hoek te komen. "Er zijn weinig hashtags die zo veel aandacht krijgen", zegt Van Bouwel. "Erover tweeten kan je veel bijval opleveren, maar sinds dit jaar doe ik het niet meer, omdat ik vind dat het niet strookt met mijn principes."

Een kleine poll die Van Bouwel hield onder haar volgers, toonde dat velen onder hen het er niet eens mee zijn. 73 procent stemde 'Principes opzij, tweeten!'

Tom Dice, die in 2010 ons land vertegenwoordigde op het festival, heeft geleerd om slechte reacties te plaatsen. "Ik kon me daar goed van afsluiten", zegt hij. "Ook heb ik geluk gehad met de reacties, want bij mij waren ze overwegend positief. Sommige landen hebben veel meer negativiteit over zich heen gekregen."

Negeren

Het is natuurlijk iets wat je erbij moet nemen als je in de kijker loopt, erkent de muzikant. En hoe meer aandacht je krijgt, hoe meer deining je op het internet veroorzaakt. "Mensen beseffen niet hoe hard zoiets aankomt en een tweet is snel verzonden", zegt Dice. "Daardoor gaat het er op sociale media veel harder aan toe dan in het echt. En ik kan me ook voorstellen dat het er de laatste jaren alleen maar erger op is geworden."

Artiesten krijgen begeleiding op het Eurovisiesongfestival om om te gaan met druk vanuit de reguliere en sociale media. Wat ze er zelf tegen kunnen beginnen? Tom Dice kreeg tijdens zijn deelname de raad om nooit te veel in te gaan op negatieve berichten.

Maar sommige bekende figuren gaan de confrontatie aan met socialemediagebruikers die het te bont maken. "Soms retweet ik dingen die mensen over mij schrijven", zegt Peter Van de Veire.

Natuurlijk zijn niet alle reacties zijn per se slecht en kunnen artiesten er vaak ook wel de humor van inzien. "Op Facebook zag ik een foto van een fles drank", zegt Tom Dice. "Daarbij stond: 'Me and my Ricard'. Dat vond ik wel grappig."