Nieuw omzetrecord voor Alibaba op Singles' Day

De Chinese webwinkelgigant Alibaba heeft op Singles' Day een nieuw omzetrecord gevestigd. Consumenten bestelden op de jaarlijkse feestdag ter ere van het vrijgezellenbestaan voor minstens 102 miljard yuan (13,8 miljard euro) aan spullen. Een jaar eerder bleef de teller nog steken op 91 miljard yuan.

Singles' Day wordt sinds de jaren negentig jaarlijks gevierd op 11 november. Dat de feestdag tegenwoordig vooral in het teken staat van shoppen, is het werk van Alibaba. Het bedrijf probeert consumenten sinds 2009 op 11 november te lokken met aantrekkelijke kortingen op merkproducten. Amerikaanse retailers doen hetzelfde op de dag na Thanksgiving.

Inmiddels is Singles' Day wat omzet betreft het belangrijkste winkelevenement ter wereld. Er wordt die dag meer omgezet dan op Black Friday (de dag na Thanksgiving) en Cyber Monday (de maandag na die Amerikaanse feestdag), de twee hoogtijdagen van de Amerikaanse decemberverkopen, bij elkaar. De verkopen op Singles Day worden gezien als een barometer voor de Chinese economie, de op een na grootste ter wereld.

Dit jaar waren vooral de nieuwe iPhones die Apple introduceerde erg in trek. Ook sportkleding van merken als Nike en Adidas werd goed verkocht, net als consumentenelektronica van het Chinese technologieconcern Haier.

Meest gelezen