Direct naar artikelinhoud

Deze werknemers zijn echt

Om op een 'authentieke' manier te communiceren met klanten en werknemers, laten sommige bedrijven al dan niet fictieve werknemers aan het woord. De Morgen legde er een paar onder de loep.

Wat: De stem van Carglass die u waarschuwt uw sterretje in de voorruit te laten behandelen
Wie: Hans De Mets (30), commercieel bediende

"De spot is opgenomen op locatie in het voorruitendepot. Het moest zo spontaan mogelijk, dus ik heb niet veel moeten oefenen. Vooral de reacties van familie en vrienden zijn leuk. Nee, ik heb geen compensatie gekregen, maar ik heb het gedaan omdat het werk hier plezant is. Bij Carglass werken 250 werknemers, maar niemand is een nummer."

Waarom: "Onze eigen mensen zijn onze sterkte als merk. We willen met authentieke ervaringen naar buiten komen", zegt Caroline Ameloot, sales- en marketingdirecteur van Carglass.


Wat: Schoenen Torfs recruteert nieuwe shopmanagers met echte shopmanagers
Wie: Evelien Vertoest (27), winkelmanager

"Ik sta volledig achter mijn werkgever en heb dit met heel veel plezier gedaan. Bij Torfs mag je zijn wie je bent en wordt er écht naar je geluisterd. Ik ben voor de fotosessie zelfs speciaal naar Antwerpen gereden. Ik ben fier om hier te mogen werken, en die make-upsessie voor de shoot is alleen maar leuk meegenomen."

Waarom: "We willen laten zien hoe onze werknemers zich hier voelen. Dat ze gelukkig zijn. Die authenticiteit kan je alleen uitstralen door met echte mensen te werken", zegt Christie Munghen, salesassistente bij Torfs.


Wat: 'Lipdub' online videoclip waarin Telenetwerknemers figureren in een choreografie op de maat van het nummer 500 miles.
Wie: Steve Lemmens (40), intern accountmanager

"Ik heb direct ingestemd. Ik ben een trotse werknemer. Telenet is als één grote familie en dat wilden we laten zien in de clip. Het was heel leuk om te doen. We hebben een halve dag geoefend op de choreografie."

Waarom: Stefan Coenjaerts, woordvoerder Telenet: "We wilden iets aparts doen in het kader van employer branding voor onze jaarlijkse 'all employees'-vergadering, én naar onze klanten toe uitstralen dat we een familiaal, aanstekelijk bedrijf zijn. Dit was de ideale knipoog."


Wat: tv-spot over de zomercollectie JBC 2013 met reacties van chief buying officer Ann Claes
Wie: hoofd aankoop Ann Claes
Waarom: "Figureren in een reclamespot is de beste manier om te communiceren met de klant als familiebedrijf, en als hoofd aankoop ben ik de meest relevante persoon om te vertellen over de collecties. Ik heb het met plezier gedaan."

Deze werknemers zijn nep

Wat: Consulente Kaat van interimkantoor Randstad
Waarom: "Deze campagne is een mengvorm", geeft Jan Denys, directeur corporate communicatie van Randstad, toe. "We willen vooral aantonen dat onze consulentes authentiek en als the girl next door zijn. Sommigen werken echt voor Randstad, zoals consulente Evy, sommigen zijn fictief, zoals Kaat. Het nadeel van met echte werknemers te werken is dat de clip onbruikbaar wordt als ze het bedrijf verlaten."

Wat: Nancy van de laagste prijsgarantie bij Neckermann
Waarom: "Nancy is de verpersoonlijking van alles wat we achter de schermen doen, zoals 60 miljoen prijzen vergelijken", zegt Baptiste van Outryve, de woordvoerder van Neckermann. "Uit onderzoek blijkt dat het de vrouw is die in zeven van de tien gevallen de reisbestemming kiest. Daarom heeft Nancy de stem van een frisse, betrouwbare jongedame. Ze moet een sympathieke vriendin zijn."