Direct naar artikelinhoud

Ook speelgoed-Piet moet de zak in

In Nederland is er opnieuw beroering ontstaan over Zwarte Piet, over poppetjes dit keer. Tegenstanders, die vinden dat de knecht van de Sint een uiting van racisme is, willen dat Fisher-Price en Playmobil hun speelgoedsint-en-piet uit de handel halen.

De discussie of Zwarte Piet, met donkere huid, kroeshaar en dikke rode lippen, een uiting van racisme is en een symbool dat herinnert aan het koloniale verleden, woedt hevig in Nederland. Vorig jaar leken zelfs de Verenigde Naties zich met de kwestie te zullen bemoeien, omdat ijveraars vóór Sint en Piet de traditie erkend wilden krijgen als cultureel erfgoed. Pas vorige week besloot het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed dat Zwarte Piet voortaan duidelijk zwart van het schoorsteenroet moet zijn, en dat met vegen op zijn gezicht moet uitdrukken.

De oer-Hollandse winkelketen Hema besliste alvast dat komende 6 december de laatste keer wordt dat Zwarte Piet in hun winkels te zien zal zijn. Andere ketens als Albert Heijn, Blokker en Bart Smit worstelen met hetzelfde vraagstuk.

Nu is er dus de actie van twitterende tegenstanders tegen Fisher-Price en Playmobil. De speelgoedfabrikanten hebben ieder een setje poppetjes van Sinterklaas en Zwarte Piet, speciaal voor de Belgische en Nederlandse markt omdat dat de enige landen ter wereld zijn waar de sinterklaastraditie onder deze vorm bekend is. De campagne noopte Fisher-Price tot antwoord op het sociale medium: "We zijn ons bewust van de gevoeligheden en willen geen negatief stereotype bevestigen. Binnenkort zal het niet meer in de winkels te koop zijn", reageert Fisher-Price op Twitter. Playmobil heeft nog niet gereageerd.

Navraag echter leert echter dat Fisher-Price niet toegeeft onder druk van de anti-Pietlobby. Het gewraakte setje van kleuterlijn Little People zit niet meer in het assortiment van de speelgoedfabrikant. "Het setje is eenmalig gelanceerd in 2012, enkel voor België en Nederland en is sindsdien niet meer opnieuw geproduceerd of verdeeld", klinkt het bij Mattel Benelux, het moederhuis van Fisher-Price. "De Belgische winkels die dat nog in hun stock hebben, kunnen dat gerust nog verkopen."

In Vlaanderen ligt Zwarte Piet nog niet zo onder vuur als in Nederland. Bij het Sinterklaasgenootschap volgen ze de evolutie wel met argusogen, maar is er nog geen reden tot ongerustheid. "We krijgen voorlopig nog geen vragen van ongeruste winkeliers, bakkers of chocolatiers wat ze met Zwarte Piet moeten doen", zegt voorzitter Guy Vandenhende. "Bij ons leeft die discussie over mogelijk racisme helemaal niet. Dankzij Bart Peeters en Hugo Matthysen en hun tv-serie Dag Sinterklaas weet iederéén dat Piet zwart is door het roet van de schouw, en dat hij geen zwarte Afrikaan is."