Direct naar artikelinhoud

Belgacom mogelijk grote geldschieter Team Schleck

De link tussen Belgacom en Team Luxembourg is Tango, een Luxemburgse dochter van de Belgacom Groep die een persoonlijke sponsor van de Schlecks is.

Belgacom wilde gisteren bevestigen noch ontkennen wat in het Luxemburgse Le Quotidien stond. “Zolang er geen officiële mededeling is, communiceren wij niet”, zei woordvoerder Jan Margot. “En wij houden eraan om zelf onze sponsordeals bekend te maken.”

Le Quotidien is er nochtans zeker van. “Informatie vernomen uit zekere bron”, zo zegt het artikel. Volgens de anonieme bron liggen momenteel nog twee vragen op tafel: wordt Belgacom hoofdsponsor dan wel cosponsor, en, daaraan gelinkt: zal het nieuwe Luxemburgse wielerteam ook effectief Team Belgacom gaan heten? Daarover zou op dit moment nog geen uitsluitsel zijn.

Binnen het Luxemburgs team - officiële naam: Luxembourg Procycling Project - wilde niemand reageren. Ploegleiders Kim Andersen en Brian Nygaard communiceren alleen als hen dat uitkomt, en bij voorkeur via Twitter. En daar bleef het gisteren dus stil.

Doorgedreven stilzwijgen

Het doorgedreven stilzwijgen van de ploegleiding leidt tot speculatie over mogelijke geldschieters van het project. In het verleden werden eerder al supermarktconcern Auchan en fastfoodketen Quick als mogelijke sponsors van het Luxemburgse wielerteam genoemd. Eerder raakte wel al bekend dat Trek volgend jaar de fietsen levert en dat Mercedes het wagenpark voorziet.

Tussen Belgacom, vandaag rechtenhouder van het Belgische voetbal, en het Luxemburgse wielrennen bestaat er wel degelijk een link. In 2008 nam de Belgische telecomgroep de Luxemburgse holdings van Tele 2 over, inclusief Tango Services SA, de tweede grootste mobiele operator van het Groothertogdom. Tango was drie jaar voor de overname al een persoonlijke sponsor van de broertjes Schleck. Tijdens de afgelopen Tour de France verscheen nog een Tango-advertentie in verscheidene Luxemburgse media met als boodschap: ‘Felicitaties voor Andy Schleck en succes voor alle komende etappes’. Via Tango heeft Belgacom dus commerciële belangen in Luxemburg en is er een band met het team rond de Schlecks.

Naast Belgacom noemt Le Quotidien ook het Deense Jabra als kandidaat-sponsor bij het Luxemburgse wielerteam. Jabra is een onderdeel van GN Great Nordic, producent van professionele draadloze koptelefoon- en headset-apparatuur. Dat de twee genoemde kandidaat-sponsors beide uit de wereld van de telecommunicatie komen, hoeft niet te verwonderen. Het financiële management van het nieuwbakken wielerteam is in handen van Genii Capital, een investeringsgroep van de bevriende Luxemburgse miljonairs Eric Lux en Gérard Lopez. Op zijn website geeft Genii Capital aan dat het vooral samenwerkt met “partners binnen de sector van telecommunicatie”.

Indirecte ‘tweet’

Uiteindelijk zou er gisteren toch een ‘tweet’ komen van aanstaande ploegleider Bryan Nygaard, maar die deed alleen indirect terzake. “Team-meeting: ja. Survival-kamp: neen”, luidde de internetboodschap. “Meer journalistiek aub.” Nygaard zette zo website ‘cyclismactu’ op zijn nummer, die verkeerdelijk had bericht over een aanstaand Zwitsers boot-kamp van Team Luxemburg.

Nygaard houdt er dus aan om recht te zetten wat niet correct is. Voor wat het waard is: over een mogelijke sponsordeal met Belgacom volgde alvast geen rectificatie.