Estée Laundry: de waakhond op Instagram van de beautywereld
Er komt heel wat kritiek op de beautywereld: van copycats tot culturele toe-eigening. Instagrampagina Estée Laundry houdt een oogje in het zeil en roept merken op het matje.
Enkele weken geleden lanceerde Rihanna’s make-upmerk Fenty Beauty een highlighter die de naam ‘Geisha Chic’ kreeg. Al vonden mensen op het internet het potje minder ‘chic’ en vooral meer ‘cultureel ongepast’. Amper een week later werd aangekondigd dat het product niet meer verkocht zou worden en werden excuses aangeboden. Wie was een van de eerste die dit opmerkte? Juist ja, waakhond Estée Laundry.
Maar Estée Laundry is niet de eerste waakhond op Instagram. Ook voor de modewereld is er een bekend equivalant: Diet Prada roept copycats in de modewereld al langer op het matje. Maar Estée Laundry maakt naam voor zichzelf. Ze zijn de eersten die zich bezighouden met de beautywereld. Een gebrek aan inclusiviteit, transparantie en verantwoording kan niet meer.
“Het ergste wat merken kunnen doen na negatieve kritiek is zwijgen en hopen dat het wel overwaait. Het internet vergeet dingen nooit”, vertelt Estée Laundry aan The Guardian. Ze beschrijven zichzelf als ‘een klein beautycollectief dat zich richt op het brengen van transparantie, eerlijkheid en gelijkheid in de beautyindustrie’. “We waren verrast en erg blij met Fenty’s snelle reactie. De meeste merken worden defensief en gaan in de aanval.”
Estée Laundry heeft zo’n 60.000 volgers op Instagram waaronder heel wat beautyeditors, mensen uit de pr-wereld en zelfs Victoria Beckham. Dat ze succes hebben, is duidelijk, maar daar willen ze niet mee te koop lopen. “Het is belangrijk dat de focus niet op ons ligt, maar op de onderwerpen die we behandelen.” Het samenwerkingsverband bestaat uit mensen die werken in de beautyindustrie. Diet Prada deed al uit de doeken een duo uit New York te zijn terwijl Estée Laundry verklapt ‘een handvol’ mensen van over verschillende steden te zijn.
Maar merken zijn niet altijd opgezet met Estée Laundry’s posts. Huidverzorgingsmerk Drunk Elephant bracht een nieuwe lijn uit die volledig ‘clean’ zou zijn, al is daar volgens het account een luchtje aan. Een claim waar oprichtster Tiffany Masterson niet mee kan lachen. Na heel wat discussies via de app besloot ze volgens Estée Laundry dan ook om hen te blokkeren. Ook beautymerk Glossier, Beautyblender en zelfs Kim Kardashian-West lagen al met het collectief in de clinch.
Al geven ze toe dat ze het niet altijd aan het rechte eind hebben. “We proberen altijd het juiste te doen, maar het gebeurde al dat we een post moesten verwijderen nadat we de andere kant van het verhaal hoorden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
Aan designertassen en -kleding hangt een stevig prijskaartje. Gelukkig is er de tweedehandsmarkt en die boomt. Vooral het merk van de zopas overleden designer Roberto Cavalli valt nu in de smaak. Maar hoe en waar scoor je zijn items? Fashionista, modejournaliste én vintagejunkie Tiany Kiriloff deelt haar beste tips: “Pas op met platformen zoals Vinted.” -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
-
PREMIUM
Die blozende wangen wijzen misschien op rosacea. “Bepaalde prikkels kunnen de huidaandoening verergeren”
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
Wie houdt van Victoria Beckhams modelabel doet aan window shopping of is genoodzaakt om nogal diep in de buidel te tasten. Maar daar brengt Mango nu verandering in. De Spaanse keten brengt binnenkort samen met de ex-Spice Girl een betaalbare collectie uit: “Ik wil een breder publiek aanspreken, maar mijn eigen DNA behouden”, zegt zij. -
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
Terwijl we vroeger na een mislukt huwelijk onze trouwring diep en duister opborgen, blijven we er nu vaker mee pronken. Dat merken Vlaamse juweliers. Mensen die hun trouwring bij hen tot een nieuw design laten herwerken, zien het als een deeltje van hun leven dat ze willen blijven koesteren: “Sommigen beginnen te huilen.” -
Met dit stappenplan verloopt zelfbruinen vlekkeloos: “Bleekscheten beginnen best met een gradual tan”
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer