Direct naar artikelinhoud

Guillaume Van der Stighelen ontslagen

De Franse reclamegroep Publicis heeft Guillaume Van der Stighelen ontslagen. De reclamemaker past niet meer in de nieuwe strategie van Publicis.

Guillaume Van der Stighelen was begin dit jaar nog benoemd tot ‘Global Contagious Manager’ bij de Franse reclamegroep Publicis, een job waarbij hij de creatieven die wereldwijd bij Publicis werken moest inspireren en motiveren. Nog geen vier maanden later kreeg Van der Stighelen echter al de boodschap dat hij niet langer nodig is. Jean-Yves Naouri, sinds eind maart de nieuwe topman van Publicis Worldwide, heeft een nieuw plan voor de reclamegroep uitgestippeld en ziet daarin geen rol weggelegd voor Van der Stighelen. Tussen Naouri en Van der Stighelen is daarover geen contact geweest. Van der Stighelen, die niet bereikbaar was voor commentaar, moest het nieuws van zijn ontslag volgens een goedgeplaatste bron via een ontslagbrief vernemen.

Publicis had in 2006 Duval Guillaume gekocht, het reclamebureau dat Van der Stighelen samen met André Duval heeft opgericht. Bij de overname hadden beide stichters er zich toe verbonden minstens vijf jaar bij de groep te blijven. Die periode was eind vorig jaar afgelopen, waarop Publicis aan Van der Stighelen het voorstel had gedaan om zich wereldwijd voor de reclamegroep in te zetten. Na het overlijden van zijn zoon begin maart, had Van der Stighelen van de vorige baas van Publicis Worldwide nog de boodschap gekregen dat hij alle tijd moest nemen die hij nodig achtte om het verlies te verwerken. Naouri besliste daar nu anders over.

Het gedwongen vertrek van Van der Stighelen bij Publicis komt in dezelfde week als het nieuws dat ook André Duval besliste om Publicis en Duval Guillaume te verlaten. Duval besliste zelf er een punt achter te zetten.