Direct naar artikelinhoud

Marcassou en Aoste gaan op in grootschalige Europese vleesfusie

BRUSSEL l Groupe Smithfield, het moederbedrijf van onder meer het Belgische Imperial Meat, fuseert met het Spaanse Campofrio tot de grootste Europese specialist in vleeswaren. De nieuwe groep is goed voor een omzet van 2,1 miljard euro, bijna driemaal zoveel als het Europese nummer twee, Herta. Het Belgische Ter Beke is na de fusie zevende.

De deal wordt gefinancierd via een aandelenruil. Na afronding zullen Smithfield Foods en Oaktree Capital, de eigenaars van Groupe Smithfield, respectievelijk 37 en 24 procent van de nieuwe groep aanhouden. De overige aandelen zullen verspreid zitten bij de eigenaars van Campofrio.

De nieuwe groep, die de naam Campofrio zal dragen en de hoofdzetel in Madrid zal behouden, haalt een volume van 471.000 ton per jaar. Er zullen 11.848 mensen werken. Van de omzet van de fusiegroep, ruim 2,1 miljard euro samen, is 41 procent afkomstig uit Spanje. Nog eens 34 procent komt uit Frankrijk. België is de derde markt van de groep, goed voor 8 procent van de omzet. Nederland en Rusland volgen met respectievelijk 7 en 3 procent.

In België is het nieuwe Campofrio actief via Imperial Meat. Met 149 miljoen euro omzet en merken als Aoste, Marcassou en Weight Watchers is Imperial Meat marktleider, voor Ter Beke.