Direct naar artikelinhoud

Slimme bril vanaf dinsdag te koop voor happy few

Beetje bij beetje verovert Google Glass de wereld. Dinsdag wordt de interactieve bril voor het eerst verkocht in de VS, zij het in beperkte oplage en met een prijskaartje van 1.500 dollar.

De slimme bril zal na 15 april niet langer alleen op de neuzen van app-ontwikkelaars en andere professionals uit de technologiesector prijken. Iedereen zal dinsdag een exemplaar kunnen kopen, laat de fabrikant weten. Al moet die 'iedereen' wel meteen genuanceerd worden: om een Google Glass te kunnen kopen moet je ouder dan achttien zijn, in de VS wonen en 1.500 dollar - 1080 euro - op tafel kunnen leggen. Het aantal brillen is beperkt.

Hoeveel er verkocht zullen worden, wil Google niet kwijt. Wel dit: de verkoop, die enkel online plaatsvindt, werkt volgens het principe first come, first serve. "Het gaat ook niet om de commerciële lancering", benadrukt Tinke Meijerman van Google België.

"De bedoeling is ons testpubliek, onze explorers, te vergroten. We willen dat ook mensen uit andere sectoren ermee aan de slag gaan, zodat zij hun ervaringen kunnen delen en we de brillen nog verder op punt kunnen zetten."

Op dit moment kun je met de internetbril, via een klein schermpje voor je rechteroog, googelen, filmpjes en foto's maken, telefoneren, mailen, muziek beluisteren en navigeren. Ook zijn een aantal ontwikkelaars als Facebook en Twitter volop aan de slag met nieuwe toepassingen.

"Eigenlijk kun je er op dit moment niet gek veel meer mee doen dan met een smartphone", zegt Pieterjan Van Leemputten van vakblad Datanews. Al zal dat volgens hem snel veranderen. "Iedereen in de sector probeert zelf toepassingen te vinden. Dat neemt wat tijd in beslag, aangezien het om een volledig nieuwe toestel gaat."

Van Leemputten twijfelt er niet aan dat dinsdag veel Amerikanen bereid zullen zijn hun portemonnee open te trekken. "Door niet bekend te maken hoeveel brillen er verkocht zullen worden, blijft de hype bestaan en creëer je het idee van schaarste." Een marketingzet dus.

"De verkoop laat Google ook toe te kijken hoe erg het product bij de gewone consument zal aanslaan. En vooral: wie het zal willen kopen en waarom. Ongetwijfeld zullen de kopers achteraf een feedbackformulier moeten invullen, zodat ze bij Google weten welke apps gegeerd zijn."

De internetreus benadrukt dat er geen plannen zijn om de bril ook in Europa, laat staan in België, te laten testen. "Alles blijft in de VS geconcentreerd", zegt Meijerman. De bedoeling is om Google Glass daar dit jaar nog op de markt te brengen.