Direct naar artikelinhoud

Kinderen baas op YouTube

Vergeet Justin Bieber of PewDiePie. De grootste YouTube-ster van het moment is de vijfjarige Ryan, die met het uitpakken en testen van speelgoed honderdduizenden dollars binnenhaalt. De kinderfilmpjes zijn de grootste groeiers op de videosite.

Net tweeëneenhalf jaar is Juliette en zoals vele andere peuters en kleuters kijkt ze liever YouTube dan televisie. Steevast begint ze met Musti, Bumba of Kaatje maar na een paar vingerveegjes opent zich steevast een wonderlijke wereld. Een wereld waar volwassenen speelgoed uit de doos halen en opzetten, of waar de speeltjes uit chocolade-eieren gemaakt worden. En af en toe zie je ook een leeftijdsgenootje speelgoed testen.

Bizar allemaal, en het lijkt marginaal. Tot je naar de cijfers kijkt. Zo'n speelgoed- en uitpakfilmpjes maken al een tijdje een steile klim op YouTube en volgens TubeFilter, een site die bericht over de online video-industrie, zijn ze nu de sterkst groeiende soort op de videosite. In de top twintig van de best bekeken videokanalen stonden begin januari negen kanalen die allen gericht zijn op de jongsten. Toys and Me, ToyScouter, ToyFreaks,...: op nauwelijks een week tijd werden de filmpjes op die kanalen bijna honderd miljoen keer bekeken.

Het succesverhaal in de unboxing-video's is sinds kort Ryan ToysReview, met in de hoofdrol de ondertussen vijfjarige Ryan. Dik anderhalf jaar geleden begonnen met een videootje waarin de toen driejarige peuter met wat Lego Duplo-blokken speelde, is het nu al een kanaal met meer dan 600 video's en 6,35 miljoen abonnees. In het best bekeken filmpje opent Ryan een gigantisch verrassingsei waar meer dan honderd speeltjes inzitten. Veel is er niet aan te zien, maar de video is wel al meer dan 600 miljoen keer bekeken. "Hij is met voorsprong de jongste YouTube-ster die we tot nu toe gezien hebben", zegt Josh Cohen van TubeFilter.

Het succes legt Ryan - of zijn ouders - geen windeieren. Volgens The Verge is het YouTube-kanaal goed voor een miljoen dollar aan reclame-inkomsten per jaar. Ryan's ouders - zijn moeder heeft ondertussen haar job als lerares opgezegd - verdienen het geld dankzij de spotjes die voor hun clipjes te zien zijn en het geld dat ze krijgen van speelgoedfabrikanten. Zij geven maar wat graag wat speeltjes en centjes aan Ryan: als miljoenen peuters overal ter wereld zien hoe de kleine het speelgoed uitpakt en ermee speelt, hopen zij dat de peuters in de speelgoedwinkels jengelen tot ze het ook krijgen.

Hier loopt het vooralsnog niet zo'n vaart. Vlaamse peuters mogen dan misschien naar al die filmpjes kijken, Nederlandstalige varianten zijn zeldzaam. Al hoeft dat geen probleem te zijn: de peuters zijn gefascineerd door de felgekleurde speeltjes, het Engels is bijzaak.

Ondertussen in de Lage Landen

Maar de Nederlander Mark Buissink nam twee jaar geleden toch het heft in eigen handen toen hij zag dat zijn dochtertje op de vooral Amerikaanse unboxing-kanalen zat.

Met resultaat: zijn Family Toys Collector heeft nu iets meer dan 50.000 abonnees. Het best bekeken filmpje, waarin hij een knikkerbaan uitpakt, is ondertussen zes miljoen keer bekeken. "Ik spendeer er wel twintig à dertig uur per week aan", vertelt Buissink, die als online marketing strateeg werkt. "Op woensdag nemen we de video's op en ik monteer die dan 's avonds en tijdens het weekend."

"Het meeste speelgoed koop ik nog zelf", zegt Buissink. "Ik schat dat ik ongeveer vijftien procent krijg. De speelgoedmarkt is hier nog vrij conservatief en zet vooral in op tv-spotjes. Ze zien de toegevoegde waarde van zo'n filmpjes niet, terwijl hun doelgroep wel op YouTube zit."

Rijk zal hij er dan ook niet van worden, zegt Buissink. "Ik hou er nu maandelijks een paar honderd euro aan over, dankzij de advertenties op YouTube. Met de dertig uur die ik er nu steek, zou ik meer verdienen als ik een tweede baan zou zoeken."